motor tester mercedes E200
MYE KOMFORT: Det er kjørekomforten i nye Mercedes E-klasse som imponerer oss mest. Foto: Rune Korsvoll
motor test Mercedes E200 2016 elegant interiør
UTSTYR KOSTER: Widescreen cockpit-en er svært oversiktlig og lett å lese, samtidig som den er et flott design-element. Men den koster ekstra. Foto: Rune Korsvoll
motor test Mercedes E200 2016 elegant utseende
LITEN S: Utseendet til nye Mercedes E-klasse har tydelig preg fra store Mercedes S Foto: Rune Korsvoll
motor test Mercedes E200
KJØRER NESTEN SELV: Nye Mercedes E-klasse har radarstyrt fartsholder og kameraer som ser kjørefeltet og holder bilen der. Foto: Rune Korsvoll
Mercedes E 200

En ny stjerne er født

Nye Mercedes E200 har super kjørekomfort, sikkerhetsutstyr du neppe har sett før og en tilsynelatende god pris. Men listen over ekstrautstyr er på 24 sider og du kommer garantert til å la deg friste.

E200 er den rimeligste utgaven av bilen som skal følge opp suksessen til Mercedes-fabrikkens mest solgte bil noen sinne. Under panseret sitter en bensinmotor på 184 hester og på prislappen står det fra 544.900 kroner. Det høres slett ikke ille ut for en stor, komfortabel bil med automatgir som standard og stjerne på panseret. Men utstyret ellers er relativt magert og det er umulig å ikke la seg friste til å putte på mer. Og det koster. For å få utstyret som gjør bilen nærmest selvkjørende og sikkerhetsutstyr som skal gjøre det nesten umulig å krasje, slik reklamen forteller om, snakker vi om en helt annen pris. Vår bil koster for eksempel 872.100 kroner.

Les også: Musikkanlegget i denne bilen koster 210.000

Da har bilen aktiv fartsholder, som sørger for konstant avstand til bilen foran. Den har utstyr som leser fartsskiltene langs veien og regulerer farten i henhold til disse. Hvis det gjør at du føler deg som en sinke på motorveien, kan den overstyres med et tråkk på gasspedalen. Den har to kameraer i frontvinduet som ser stripene langs kjørefeltet og holder bilen innenfor disse uten at du har hendene på rattet. Etter 30 sekunder får du imidlertid beskjed om å gripe rattet. Loven påbyr det. Bilen er med andre ord neste selvkjørende. På motorvei gir dette en avslappet kjørestil.

I tillegg bidrar det lave innvendige støynivået, en svært god fjæringskomfort, gode seter og den 9-trinns automatgirkassen til en super kjøreopplevelse.

Les også: Dette er bilene som går først og sist i vrakpressa

Standard i bilen er en såkalt Collision Prevention Assist Plus pakke, som inneholder blant annet automatisk nødbremse for andre biler på landeveien og automatisk bybrems, som også kjenner igjen fotgjengere og syklister. Led hovedlys er også standard. De gir som regel godt lys, selv om midtsommer-kjøring ikke er noen god test på dette.

Her er noen andre ting fra utstyrslisten du bør ha: Widescreen cockpit-en er svært oversiktlig og lett å lese, samtidig som den er et flott design-element. Headup-display viser hastighet og annen viktig informasjon rett foran deg på frontruten.

Les også: Nå kommer verdens første ladbare hydrogenbil

Motoren på 184 hester har gir helt greie ytelser. De fleste behøver ikke mer enn  dette for å få en grei kjøreopplevelse til daglig. En E220 med 194 hesters dieselmotor koster omtrent det samme, men har 400 newtonmeter trekkraft og vil føles betydelig sterkere. En V6-motor på 258 bensin-hester vil gi en ekstra luksusfølelse, men koster rundt 150.000 kroner mer.

Nye E-klasse er blitt litt lenger, det samme har akselavstanden. Det betyr bedre plass til beina i baksetet og et litt større bagasjerom. Nå er ikke 540 liter veldig stort. Har du behov for mer plass, kommer snart stasjonsvogn-utgaven i butikken. Den koster fra 595.000 kroner.

DATA

Pris: Fra ca. kr 544.000 ,- (E200 aut.). Testbil kr 872.100,- Motor: Bensin turbo 184 hk + 9 trinns automatgir, 0,57 l/mil, 132 g/km CO2 - blandet. Lengde: 4,92 m. Bagasjerom: 540 lit.