ELEGANT: Audi A5 Sportback er en god blanding av eleganse og sportslighet. Foto: Rune Korsvoll

Vi har prøvekjørt nye Audi A5 Sportback

En luksus-kupé det er lett å bli glad i

Det skal mye til ikke å forelske seg i Audi A5 Sportback. Den er en av de stiligste bilene på norske veier. I tillegg har den praktiske kvaliteter som fire dører, bra plass i baksetet og et relativt stort bagasjerom.

Publisert Sist oppdatert

Sporty kupéer vekker ofte sterke følelser, men er normalt ganske upraktiske. Med interiør-kvalitetene til A5 Sportback, er det lett å forsvare kjøpet av denne bilen – også om det er barn med i bildet.

Den kombinerer designen til en kupé med fleksibiliteten til en stasjonsvogn.

Akselavstanden er lenger enn forrige generasjon, noe som først og fremst gir bedre beinplass i baksetet. Til tross for den lave kupéformen, er takhøyden overraskende god.

Det er et sikkerhetsbelte på midtplassen bak, men på grunn av formen på setene, er det ikke spesielt godt å sitte der. Bagasjerommet på 480 liter er litt større enn i hovedkonkurrenten BMW 4-serie GT.

Et par store kofferter og et golfsett får du plass til.

Les også: Motors store vinterbiltest med Audi

Spørsmålet er om A5 Sportback kan levere like gode kjøreopplevelser som den litt lettere A5 Coupé, eller BMW 4-serie GT.

Sammenliknet med Audi A4, er understellet i vår S-line utgave fastere for å gi bilen en mer sportslig kjørefølelse.

Resultatet er at bilen kjører svært godt og stabilt på svingete landeveier, men blir i stiveste laget på dårlig asfalt. Med adaptiv fjæring (koster ekstra) har du muligheten til blant annet å velge et mer komfortabelt oppsett. Det anbefales. Da egner denne bilen seg også godt for lange turer.

Den innvendige støyen i vår testbil er nemlig svært lav på stort sett alle underlag. På fine sommerveier er det ikke let å få noe inntrykk av funksjonen til firehjulstrekken.

Vi har imidlertid erfaring med Quattro-systemet fra mange tøffe vinterdager og det gir både svært god framkommelighet og stabilitet. Automatgir er standard på bilen. Det bidrar både til høy komfortfølelse, men samtidig skifter det så raskt og direkte at det gir et bidrag til den sportslige følelsen.

Dashbordet i Audi A5 Sportback er klasseledende.

Alle knapper og kontroller er godt plassert og enkle å betjene.

Den virtuelle digitale cockpiten (koster ekstra) er både hightech og fin å bruke når du blir kjent med den.

Bilen har en rekke assistentsystemer. Et sentralt element i dette er den adaptive fartsholderen med Stop&Go og køkjøringsassistent. Det betyr at bilen kan kjøre selv i trafikk opp til 65 km/t, og kan både bremse og akselerere bilen.

Når forholdene tillater det vil systemet også kunne styre bilen.

Les også: På tre dager bestilte 1.500 nordmenn denne elektriske Audi-en

Du kan velge mellom to bensinmotorer og tre forskjellige dieselmotorer som yter mellom 190 og 286 hestekrefter og har inntil 22 prosent lavere utslipp enn forrige generasjon.

Vi kjørte den minste på 190 hester og den fungerer mer enn godt nok i bilen og vil samtidig være den mest prisgunstige.

Vi målte er snittforbruk på 0,56 liter på mila uten økonomikjøring. Det er litt høyere enn de 0,45 som fabrikken sier, men likevel helt greit. 

547.800 kroner koster vår bil med firehjulstrekk og S-tronic automatgir.

Filosofien til Audi i Norge er imidlertid at lite utstyr er standard i denne start-prisen. Det er lett å plukke utstyr for 100.000 kroner fra den omfattende listen av ekstrautstyr.

Rimeligste utgave av A5 Sportback er en 190 hesters bensin som faktisk har firehjulstrekk som standard. Her står det 486.500 kroner pluss frakt og registreringskostnader på prislappen.

DATA

Pris: Testbil Audi A5 Sportback Quattro. Fra kr 547.800,- . Motor: Turbodiesel 190 hk + automat, firehjulstrekk. 0,45 l/mil , CO2 117 gram/km blandet. Lengde: 4,73 m