Skoda Octavia Scout 2016 er en barsk stasjonsvogn med mye komfort og sterke egenskaper
BARSK: Skoda Octavia Scout 2016 er en barsk stasjonsvogn med mye komfort og sterke egenskaper Foto: Rune Korsvoll
Skoda Octavia Scout har en god og komfortabel førerplass
FIN FØRERPLASS: Skoda Octavia Scout har en god og komfortabel førerplass. Foto: Skoda
Skoda Octavia Scout 2016 har høy bakkeklaring og firehjulstrekk
TAR UTFORDRINGEN: Skoda Octavia Scout 2016 har høy bakkeklaring og firehjulstrekk som standard. Dermed er den perfekt for dårlige norske veier - enten det er sommer eller vinter. Foto: Skoda
Scoda Octavia har lenge vært Norges mest solgte stasjonsvogn
BESTSELGER: Skoda Octavia har lenge vært Norges mest solgte stasjonsvogn. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Skoda Octavia Scout 2016

Test Skoda Octavia Scout - en speider med suksess

Skoda Octavia har lenge vært Norges mest solgte stasjonsvogn. Denne «speider-utgaven» har egenskaper som gjør den til et enda bedre kjøp.

Da Motor spurte Skoda-eierne om hva de synes om bilen sin, var svaret entydig: ­– Det er vi som får aller mest bil for pengene.

Les også: Test av rimelige stasjonsvogner med god plass

Det er det flere årsaker til. Skoda Octavia stasjonsvogn er nesten en halv klasse større enn flere av konkurrentene i kompakt-klassen. Det betyr mye plass i baksetet og et bagasjerom på hele 610 liter med fem seter i bruk. Sagt på en annen måte; dette er en bil som klart vil dekke behovet til en barnefamilie.

Les også: Nå vil alle ha firehjulstrekk

Scout-utgaven kommer bare som stasjonsvogn. Sammenliknet med en vanlig stasjonsvogn, har den firehjulstrekk som standard, plastbeskyttelse rundt hjulbuer og under støtfangeren foran og bak, samt en bakkeklaring på 17,1 centimeter (mot 14,0 på standard-utgaven). Sammen med firehjulstrekken, som er standard, vil dette gi suverene egenskaper på dårlige vinterveier.

Les også: Feil farge gir pristap på bruktbilen

Med en 1,6 liters dieselmotor på 110 hester og manuelt gir, starter prisen på 357.800 kroner pluss registreringskostnader og vinterhjul. Vi har kjørt en 180 hesters bensin med automatgir og firehjulstrekk. Da står det 400.300 kroner på prislappen, men dette føles nesten som et røverkjøp sett i forhold til hva du får av bil. 

For det er mye mer enn det praktiske med Octavia: Førerplassen er super, med gode seter, elegant design  og meget god oversikt. Den store berøringsskjermen med radio, navigasjon, er et eksempel til etterfølgelse. Kjørekomforten er av beste merke, med lite støy i kupeen. Svært godt hovedlys (Bi-xenon kr 8900,-) er viktig både for komfort og sikkerhet.

DATA

Pris: Testbil fra kr 400.300,-. Motor: Bensin turbo, 180 hk + 6 trinns DSG automatgir, 4x4, 0,66 l/mil blandet, CO2 154 g/km. Lengde: 4,69 m. Bagasjerom: 610 lit.