Eldrid og Olav får Europas første Tesla Model X SUV
FØRST TIL NORGE: Eldrid og Olav Midttun fra Bærum får Europas første Tesla Model X. Foto: Tesla
De spesielle bakdørene på Tesla Model X har forsinket bilen
STOR PLASS: De spesielle bakdørene på Tesla Model X gir enkel innstigning, men er såpass kompliserte at de har forsinket produksjonen av bilen med nesten to år. Foto: Tesla
Interiøret i Tesla Model X er oversiktlig og utviklingen av en autopilot har kommet langt
AUTOPILOT: Interiøret i Tesla X kjenner vi igjen fra Model S, men nå har utviklingen av en autopilot som gjør bilen nesten selvkjørende kommet langt. Foto: Tesla
Har ventet i fire år

Eldrid og Olav får Europas første Tesla Model X

I dag er det klart for overleveringen av det første eksemplaret av nye Tesla Model X i Europa. De lykkelige eierne er Eldrid og Olav Midttun fra Bærum. De har ventet i over fire år på bilen.

– Bare 24 timer etter at Tesla erklærte at det var mulig å bestille bilen, hadde jeg betalt inn depositumet. Jeg fikk tildelt S1 – signatur 1, det vil si det aller første reservasjonsnummeret i verden for den spesielle Signatur-versjonen av Model X, sier Olav Midttun til motor.no.

Dermed blir han eier av Europas første Tesla Model X. Tesla har levert ut noen få biler i USA først for å forvisse seg om at eventuelle barnesykdommer var luket bort før de startet levering i Europa. Bilen er en stor SUV på over 5 meter fra støtfanger til støtfanger, med firehjulstrekk for standard og ikke minst mulighet for hengerfeste.  At det har tatt såpass lang tid å få bilen på veien, forklarer Tesla med at de spesielle bakdørene har krevd ekstra tid til utvikling. Bilen koster fra 740.200 til nesten 1,2 millioner kroner alt etter hvilken ytelse du velger. Den råeste har 539 hester.

 – Da vi bestilte bilen ble jeg forespeilet en leveringstid på to år. Da var den norske krona fortsatt sterk og bilen ganske rimelig. Nå, etter over fire år, er krona betydelig svekket og bilen mye dyrere. Jeg har vært inne på tanken om å annullere kontrakten noen ganger, men valgte likevel å vente på bilen. Og i mellomtiden er jo bilen blitt vesentlig forbedret, ikke minst med en allerede langt utviklet autopilot. Det kan komme god med for en eier som snart er 74, sier Midttun.

 - Miljøaspektet var kanskje det viktigste for kona og meg da vi bestilte Tesla-en. Vi hadde da akkurat fått levert en Nissan Leaf, som har tjent oss godt. Den har vært pålitelig og rimelig i drift, nå med over 50 000 kilometer bak seg. Men som ventet har det vært tilløp til “rekkeviddeangst” noen ganger, ikke minst for kona. Men vi har alltid kommet hjem med den, bortsett fra to ganger.

- Vi håper vi nå har fylt opp vår ellers utmerkede Subaru Forester diesel med fossilt drivstoff for siste gang. Med bare to el-biler på stallen, regner jeg med at de kan kjøres kanskje 24 000 kilometer per år, med de kilowatt-timene strøm som vi allerede sparer med den varmepumpa vi har installert i huset.