SALGSVINNER: Nissan Leaf topper salgslistene for elektriske biler, ikke bare i Norge, men i hele Europa. Foto: Nissan

Salgsøkningen fortsetter, men…

Kort rekkevidde og ladetrøbbel bremser elbil-vekst

Nissan Leaf topper både den norske og den europeiske salgsstatistikken for elbiler i 2018, men der veksten i Norge synes uten ende, begynner kurven å flate ut for elbilsalget i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Over 18.000 utgaver av nye Nissan Leaf ble registrert i Europa fra januar til juni, mens det samlede Europa-salget av bilen siden lanseringen i 2017 er på 37.000 biler.

Bare i Norge er det solgt nærmere 6000 i årets seks første måneder, en vekst på over 160 prosent sammenliknet med samme periode ifjor.

Og det er ikke bare Leaf som fyller norske garasjer.

Blant de 15 mest populære modellene i juni, den siste måneden med salgstall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, er det bare én som utelukkende selges som bensin- eller dieselmodell – nemlig VW T-Roc, som var 14. mest solgte bil.

For alle de andre modellene utgjorde elektrifiserte utgaver det aller meste av salget.

Les også: Er dette årets aller beste elbil?

Unik trend

Men nordmenns umettelige hunger på elbiler er ganske unik i Europa.

Konsulentselskapet EY (Ernst & Young) skriver i en ny rapport at salgsveksten for elbiler i Europa falt fra 54 prosent i første halvår 2017 til 33 prosent i samme periode i år.

– Elektriske biler er stadig et nisjeprodukt, sier EY-partner Peter Fuss, i følge Bloomberg.

Forklaringen er todelt, mener EY:

– Infrastrukturen for lading er fortsatt ikke så god som den må være, samtidig som de fleste aktuelle modellene på markedet ikke tilbyr en rekkevidde som er god nok, sier Fuss.

Les også: Krass NAF-kritikk mot Volkswagen

Britisk brems

Det er særlig salgsutviklingen i Storbritannia, Europas nest største marked for elektriske biler, som forklarer tallene i EY-rapporten.

I det tyske markedet har elbil-salget tatt seg betydelig opp den siste tiden, ikke minst fordi landets tre store bilprodusenter nå for alvor begynner produksjonen av en ganske betydelig elektrifisert modellportefølje.

Bloomberg skriver forøvrig at trenden i California, der elbilene allerede har nær 10 prosent av nybilmarkedet, er svakere enn i England – med en vekst på 29 prosent. I USA samlet er veksten i år på 19 prosent, sammenliknet med samme periode i 2017.

Les også: Dette er bilene som kommer de neste månedene