ETTERTRAKTET: Audi e-tron var Norges mest solgte bilmodell i oktober. Men det er mange som blir stadig mer utålmodig i køen for den rimeligere e-tron 50. Foto: Tomm W. Christiansen

Spekulasjoner om nye EU-regler er årsaken:

Elbilkjøpere oppgitt over rykter om utsatt levering

Stadig flere elbilkjøpere tror nye EU-regler fører til at de får den nye elbilen sin senere enn forespeilet. – Husk at du har rettigheter ved forsinket levering, sier NAF.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: I 2020 får bilprodusentene bøter dersom utslippene er for høye. Er det derfor mange elbilkjøpere nå må vente på bilene sine?

– Det er lite trolig at jeg får bilen før jul, sukker en elbilkjøper i et lukket brukerforum på Facebook.

Han er ikke den eneste.

For stadig flere elbilkjøpere er høstens store spørsmål om de får elbilen de har kjøpt som forespeilet før nyttår, eller om de må vente til 2020.

Mange tror årsaken til forsinkelsene er de nye EU-reglene for utslipp, som trer i kraft i 2020.

Stadig flere frykter

I Spania har Kia-forhandlere fått pålegg fra øverste hold om å ikke fakturere eller registrere elbiler ut året.

Kia i Spania vil selge flest mulig fossildrevne biler i 2019, og flest mulig elbiler i 2020, slik at de unngår bøter fra myndighetene for å ha for høye utslipp på bilene de selger.

Kia Norge har avvist at de har fått samme pålegg.

Men stadig flere elbilkjøpere frykter at bilprodusentenes ønsker om å unngå bøter ved å utsette utleveringer av nye elbiler går foran avtalene de har gjort med elbilkjøperne.

Nå er også Audi og deres e-tron i fokus.

Les også: «Det er grenser for hvor dyre biler staten skal finansiere»

– Lite trolig før nyttår

Typegodkjenningen av Audi e-tron 50, billigversjonen av den populære elbilen med kortere rekkevidde enn den ordinære, har blitt forsinket i høst, ifølge importøren Møller.

Kjøpere frykter at årsaken i stedet er de nye EU-reglene.

– Jeg bestilte bil tidlig i september, men fikk beskjed i dag av selger at levering før årsskiftet er lite trolig, skriver en elbilkjøper på et av forumene.

En annen kunde påpeker at han får problemer fordi han har solgt gamlebilen – og nå er helt uten kjøretøy mens han venter.

– I rute

Importøren Møller beroliger kundene sine.

– Produksjonen av Audi e-tron 50 er i rute. Det er forhåpninger om at et visst antall biler kommer til landet på denne siden av nyttår, sier kommunikasjonssjef Morten Moum i Harald A. Møller.

Men de fleste bilene kommer først i 2020, erkjenner han.

– Det store volumet kommer uansett fra starten av neste år. Utleveringstidspunktet for de første bilene påvirkes også av hvor fort man får tilgang til å typegodkjenne bilene hos myndighetene i Tyskland.

Les også: Her bøtelegges du for å støye i trafikken

– Krev erstatning

NAF oppfordrer kunder som opplever leveringsforsinkelser til å sjekke om de har rett til å heve hele kjøpet, eller få erstatning.

– Dersom forsinkelsen er vesentlig kan man heve kontrakten. Siden de fleste neppe ønsker det, kan erstatning være aktuelt, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, NAFs advokatkontor.

Erstatning kan være utgifter man får ved å måtte vente på ny bil, for eksempel leiebil.

Men dessverre unngår en del forhandlere bevisst å love leveringsdato skriftlig. De nøyer seg heller med å si det muntlig, slik at det blir vanskeligere å nå gjennom for kunder som opplever forsinket levering.

– Sjekk om kontrakten din angir leveringsdato. Hvis ikke bør du ta kontakt og be om å få leveringsdato, sier Svennungsen.

Les også: Volvo vil ha etisk batteriproduksjon