PRIORITERER: Volkswagens konsernsjef Herbert Diess vil øke trykket på produksjon av de batterielektriske bilene. Foto: Peter Raaum

VW-sjefen varsler ytterligere elbil-opptrapping:

Frykter dagens tempo gjør VW til bilbransjens Nokia

VW-sjefen Herbert Diess banker gjennom den mest ambisiøse elbil-satsningen i europeisk bilindustri. – Men er vi raske nok? Hvis vi fortsetter i dagens tempo, kommer det til å bli veldig vanskelig, sier han og hevder Volkswagen risikerer å bli stående tilbake som bilbransjens Nokia.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: ID.3, den første i en serie av nye helelektriske modeller fra VW, kommer på markedet i sommer.

Diess har varslet at VW-konsernet skal presentere nærmere 70 elektriske elektriske modeller fram mot 2028 – og et samlet salg på 22 millioner biler.

Men nå tar han grep for å øke omstillingstakten ytterligere.

Mens Audi-sjefen Bram Schot har antydet at hydrogen snart vil være den mest effektive elektrifiserte drivlinjeteknologien, setter Diess foten ned for hydrogen – og flytter ressursene for å øke farten på batterisatsingen.

Les også: «Dette er et nytt big bang. Og det starter her»

Tviler på 2028-målet

Kommentaren fra Diess kom før helgen da nye anslag fra analyseselskapet Wood Mackenzie konkluderte med at konsernet ikke vil være i nærheten av sitt 2028-mål på 22 millioner solgte elbiler. Wood Mackenzie tror VW-konsernet ender med rundt 14 millioner solgte elbiler – og en elektrisk markedsandel på 27 prosent.

Men det er utfordringer nok i det korte bildet:

For VW-konsernet kommer først et absolutt krav om å klare EUs nye utslippskrav fra 2021, hvor det samlede flåteutslippet kan være på maks 95 g CO2 per km.

Samtidig skal kostnadene ned.

Les også: Ny Ford kan «se» rundt svingen

Buzz på nivå 4

– Ta Bentley (et av de mange merkene i VW-konsernet, red. anm.) som eksempel, med sine 10.000 leveringer. Det hadde vært mer imponerende hvis fortjenesten vår hadde vært høyere enn null. Skal jeg være helt ærlig, ville jeg heller solgt 5000 biler og hatt en fortjenestemargin på over 20 prosent, sier Diess.

For å skjerpe utfordringene ytterligere kommer også et teknologisk paradigmeskifte knyttet til selvkjøring. ID Buzz skal komme i 2022 med selvkjøringsteknologi på nivå 4, varslet selskapet tidligere denne uka.

– De klassiske bilprodusentenes tid er over, sier Diess og varsler at konsernet må være tøffere i prioriteringene – med referanse til hvordan Nokia mistet sin markedsledende posisjon til Apple fordi selskapet ikke var offensivt nok da det fortsatt var mobilmarkedets største selskap.