PÅ OVERTID: Volkswagen e-Golf skulle etter planen fases ut i sommer, til fordel for ID.3, men får forlenget levetid på grunn av utfordringene i VW-konsernet. Foto: Tomm W. Christiansen

VW frykter ID-forsinkelse og CO2-bøter:

Forlenger produksjonen av e-Golf

Usikkerheten rundt produksjonen av ny ID.3 gjør at Volkswagen forlenger livsløpet til e-Golf for å få nok utslippsfrie biler ut på markedet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bilprodusenter som ikke oppfyller utslippskravene til EU, kan få milliardbøter.

Volkswagen e-Golf skulle opprinnelig fases ut til sommeren. Modellen som var Norges nest mest solgte bak Tesla Model 3 i fjor – og som beholder plasseringen bak Audi e-tron så langt i år – skal erstattes av ID.3. 

Men alt har ikke gått etter planen i produksjonen av Volkswagens første elektriske modell på den nye MEB-plattformen.

Denne skal også bære kommende modeller fra konsernet, som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Seat el-born.

Rykter om trøbbel

Nå viser nettstedet Electrek til et internt dokument som elbilutleieren Nextmove har fått tilgang til. Der står det blant annet at produksjonen av e-Golfen skal forlenges til september, med leveringer til kunder i slutten av november.

Allerede på tampen av fjoråret gikk det rykter om trøbbel med framdriften rundt ID.3. For en drøy måned siden kunne tyske Manager Magazin rapportere om omfattende programvareproblemer som vil forsinke prosessen.

Disse opplysningene er senere underbygget av solide kilder som blant andre Süddetutsche Zeitung. 

Solid back-up

Selv om Volkswagen selv bedyrer at ID.3 er i rute og at de første 30.000 eksemplarene vil bli levert til kundene, så blir gamle, gode e-Golf liggende som en solid back-up mer eller mindre ut året.

Og konsekvensene av korona-krisen er det naturligvis for tidlig å si noe om – annet enn at de blir enorme.