Ung gruvearbeider
STOPPER OPP: Verdens bilfabrikker er i øyeblikket mer er eller mindre stengt. Nå er det også stopp ved kobolt-gruvene i Kongo på grunn av koronasmitte. Dette arkivbildet av en ung gutt er tatt uten Likasi, sør i Kongo. Foto: Schalk van Zuydam, AP
Koronaviruset har nådd gruvene i Kongo:

Stanser kobolt-produksjonen i Kongo

Elbilprodusentene jobber aktivt med å redusere mengden kobolt i batteriene. Nå struper uansett koronaviruset utvinningen i det største produksjonslandet.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Kongo leverer rundt 60 prosent av verdens kobolt.

To personer er testet positivt for korona i Katanga, den delen av Kongo som har den mest omfattende gruvedriften. Myndighetene har bestemt at alt arbeid nå skal stanses, i første omgang i to dager.

Det er bare militære, politi, helsepersonell og autoriserte embedsmenn som unntas bestemmelsene, skriver Reuters.

Kongo produserer rundt 60 prosent av verdens totale koboltmengde. Mye av råvarene går med til å produsere batterier til et elbilmarked som vokser kraftig.

Knapphet

Flere store produsenter jobber aktivt med å utvikle batterier som ikke avhengig av kobolt – både fordi det er knapphet på kobolt og fordi menneskerettighetsorganisasjoner verden over har reagert på det omfattende barnearbeidet i gruvene.

General Motors (GM) lanserte nylig et batterisystem, som ved hjelp av ny kjemi gjør det mulig å redusere innholdet av kobolt med 70 prosent. Tesla jobber med samme teknologi for Model 3-versjonen, som nå produseres på den nye fabrikken i Shanghai.

Andy Oury, ingeniør i GM, sier følgende om den nye batteriteknologien:

– Dette er et kjempesteg på veien mot en kjemi med høyere grad av nikkel og lavere grad av kobolt.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.