ALVOR: Din neste Toyota kan være batteridrevet på ordentlig.

Bedre sent enn aldri:

Nå kommer Toyota med «ekte» elbil

Alle visste at det skulle komme, men nå er det offisielt: Toyota presenterer sin første batterielektriske bil i Shanghai denne uka.

Publisert Sist oppdatert

Rett skal være rett: Toyota laget sin aller første batterielektriske bil på slutten av 1990-tallet, og har i to omganger produserte elektriske RAV4-modeller for det lokale markedet i California – og i beskjedent volum. En Motor-leser forteller at han riktignok har sett begge de to modellene med norske skilter, men Toyota la aldri virkelig trykk i denne produksjonen. Du kan lese mer om bilen her.

Nå forbereder japanerne en utrulling av biler med denne drivlinjen i større skala.

Ikke overraskende er det en mellom-modell som kan vekke begeistring i alle tenkelige kundegrupper som er først ut:

Toyota viser en batteri-elektrisk C-HR på Shanghai-utstillingen. Bilen skal etter sigende komme i salg i 2020.

Selskapet har foreløpig ikke gitt ytterligere detaljer.

Men samtidig lover Toyota at det kommer mer:

Konseptbilen RHOMBUS er «skreddersydd sjåfører født etter 1990», i følge Toyota. Hva det betyr når det kommer til det praktiske, gjenstår å se. Men den vises denne uka.

På samme tid som selskapet annonserte C-HR-lanseringen, bekreftet de omfattende tester med hydrogenmodellen Mirai i Kina, og varslet at de vurderer lansering av flere hydrogen-modeller i det kinesiske markedet.

Toyota har annonsert at de skal komme med mer enn 10 batterielektriske biler før 2025, og har et salgsmål på 5,5 millioner elektrifiserte biler årlig fra 2030.