FORNYET: Mini Countryman er størst i Mini-familien, og et populært alternativ til de mer tradisjonelle små-SUV-ene.

Mini Countryman blir mer sporty:

Minimale endringer på maksimal Mini

Oppgraderte Mini Countryman er til forveksling lik den gamle – naturlig nok. Her skal det ikke tukles med form eller uttrykk. Men ihuga entusiaster vil se noen andre designelementer.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Countryman utgjør 40 prosent av Mini-salget i Norden. Kommer nå i ny versjon.

Størstemann i Mini-familien får en oppgradering, tre år etter lanseringen av siste generasjon. Den første modellen i Mini-porteføljen som passerte fire meter i lengde, har fått skarpere linjer i støtfangerne og et mer sportslig uttrykk.

Mellom LED-tåkelysene er det en ny diffuser, en overgang på understellet som forbereder luftstrømmen. Frontlyktene inneholder også ny teknikk. 

LED-hovedlys med en rekke funksjoner er nå standard, og den kan også leveres med adaptive lys, som automatisk tilpasser seg ulike kjøresituasjoner og møtende trafikk.

Også bakparten har fått skarpere trekk i støtfangeren, samt en ny diffuser.

Les også vår test av Mini Countryman Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Sportsratt til alle

Innvendig er sportsratt nå standard i alle modeller. Instrumentene bak rattet er blitt digitale, og infotainmentsystemet har fått nytt innhold.

Du kan også få en 8,8-tommers berøringsskjerm på dashbordet om ønskelig.

I Norge kommer bilen med to motoralternativer – begge med firehjulsdrift og automatgir som standard. Og det er naturligvis den ladbare hybriden som er mest populær.

– I de nordiske landene utgjorde denne modellen over 40 prosent av salget vårt i fjor. Den er førstevalg for svært mange av våre kunder, både som privatbil og firmabil, sier Anders Brocknäs, nordisk MINI-sjef.

KJENTE TRAKTER: Førermiljøet i Countryman har fått en oppdatering – sportsratt er standard, instrumentene bak rattet er digitale, og infotainmentsystemet har fått nytt innhold.

88 hk bak

Versjonen har en bensinmotor på 136 hester koblet på forhjulene, mens en elektrisk motor på 88 hester driver bakhjulene. Samlet gir systemet en motoreffekt på 224 hester og et dreiemoment på 385 Nm.

Batteriet har en kapasitet på 9,6 kWt, som igjen skal gi en elektrisk rekkevidde på opptil 52 km (WLTP). 0-100 km/t gjøres unna på 6,8 sekunder og toppfarten er 196 km/t.

Hybriden kommer i tre utstyrsnivåer – fra 419.000 til 493.000 kroner.  Produksjonen av oppgraderte Countryman starter i juli.