MER ENERGI: Mercedes A-klasse og den litt større B-klasse kommer nå som ladbare hybrider – som ganske sikkert vil løfte salget for de to minste modellene til merket. Foto: Daimler

Mercedes minstemann blir ladbar:

Går nesten 70 km på strøm

Omsider kommer modellene som vil gi Mercedes et etterlengtet løft på registreringsstatistikken. Minstemann A-klasse blir ladbar hybrid med klassens hittil beste rekkevidde på strøm.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Mercedes har ikke vært fremst i elbil-køen, men lanserte i vår sin første helelektriske SUV, Mercedes EQC.

Mercedes har i øyeblikket en modellportefølje som harmonerer dårlig med det norske markedet. 

For bare tre år siden var Mercedes landets fjerde mest solgte bilmerke.

En 15. plass per juli i år er historisk svakt. 

De to bestselgende modellene er E-klasse og A-klasse på henholdsvis 44. og 45. plass på registreringsstatistikken.

Les også: Første hel-elektriske Mercedes i test – et komfortabelt kompromiss

Kommer i B-klasse

Men alt tilsier bedre tider når minstemann nå kan leveres både som kombi og sedan med helt ny teknologi mot slutten av året. De samme nyhetene kommer forøvrig i den litt større B-klasse. 

Begge får effekt på 218 hestekrefter og 450 Nm, åttetrinns automat, tilhengerkapasitet på 1600 kilo og en rekkevidde på ren elektrisitet fra 60-68 kilometer på den minste og lettere A-klasse – til 56-67 kilometer på den tyngre B-klasse.

Men faktisk er det den ørlite mer aerodynamiske sedanutgaven av A-klasse som kommer ditto ørlite lenger på strøm.

Dette er målt etter nye og realistiske metoder – og er svært bra tall.

Det vannavkjølte batteriet med totalkapasitet på cirka 15,6 kWt, er det største i en ladbar hybrid fra Mercedes. 

Les også: Er diesel på vei mot comeback?

Redesignet

Både A- og B-klasse kan lades med både vekselstrøm og likestrøm, og sistnevnte skal kun bruke 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks med en effekt på 7,4 kW tar det rundt 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.

Eksosanlegget er redesignet for at hybridteknologien skal oppta minst mulig bagasjeromsplass. Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, som igjen gjør at batteriet kan plasseres under baksetene.

Dette gir ifølge Mercedes minimalt volumtap, samtidig som bagasjeromgulvet forblir flatt.

– Plug-in hybrider representerer et viktig steg på veien mot utslippsfri kjøring. Med inntoget av A- og B-Klasse har kundene hele 12 ladbare alternativer å velge mellom, et tall som skal dobles i løpet neste år, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.