SOLCELLEDREVET: Taklinjen til den solcelledrevne «Lightyear One» forteller oss at dette blir en svært så aerodynamisk bil av god familestørrelse.

Solcellebil kommer i salg i 2020:

Skal klare 80 mil på én lading

Elbilentusiastene i det nederlandske selskapet Lightyear har bestemt seg for å kommersialisere sitt store pionérprosjekt. Ved hjelp av solceller og ny ladeteknologi skal du komme opptil 80 mil på en lading.

Publisert Sist oppdatert

Foreløpig har 100 personer reservert bilen som vil bli offentlig lansert i den nederlandske byen Katwijk 25. juni, og som fra grunnen av er utviklet for å løse to av de største utfordringene for elektriske biler:

Rekkevidde og lading.

Så langt er det ikke mye som er lekket ut av opplysninger rundt relevante faktorer som pris, batterikapasitet, lademuligheter og leveringer.

Heller ikke bildene avslører så mye annet enn ambisjonene om rekordlav aerodynamikk.

Les også: Her er fotoboksene som tar flest råkjørere

Raskere lading

Men produsenten opplyser blant annet at batteriet vil få en rekkevidde på 60-80 mil ved hjelp av integrerte solcellepaneler.

Bilen kan lades på vanlige ladestasjoner – og to til tre ganger hurtigere enn noen annen elbil som finnes på markedet i dag.

Optimalisert aerodynamikk, lav vekt og fire uavhengige motorer som driver hvert hjul skal redusere friksjonen.  

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

Unge talenter

Lightyear ble etablert i 2016 av fem av medlemmene i teamet som utviklet verdens første solcelledrevne fireseters bil.

Denne ble blant annet kjørt fra Los Angeles til San Fransisco (120 mil) med kun ett ladestopp og null utslipp.

Teamet er en sammensetning av unge talenter og personer med erfaring fra bilindustrien, blant annet fra Tesla, Ferrari og Jaguar. På under to år har selskapet hentet inn 15 millioner euro og åpnet sin egen produksjonsenhet i Helmond, Nederland.