TEKNOLOGI OG LUKSUS: Lucid Air fremsto slik som prototype allerede i 2016. Det ser nå endelig ut til at produksjonsbilen kan komme i løpet av noen måneder. Foto: Lucid Motors

«Produksjonsbilen skal vises i april»:

Endelig klart for første «Tesla-killer»

Lucid Motors, et av start-up-selskapene som ble startet for å lansere såkalte «Tesla-killers» for noen år siden, er tilbake og lover nå at produksjonen av biler skal starte i løpet av året.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Det kan nå se ut til at Lucid Motors omsider har både økonomien og teknologien som skal til for å bli en reell Tesla-konkurrent.

Helt siden Elon Musk presenterte sin Tesla Model S i 2013 har det blitt ropt høyt om Tesla-konkurrenter etter samme start-up-lest.

Sju år senere har de ennå ikke kommet.

Men nå…

Lucid Motors fikk kapitalinnsprøyting på en milliard dollar fra arabiske oljefond i 2018, og varsler at deres første bil skal vises for offentligheten i april.

Les også: Bytons rullende mobil starter rundt 450.000

Økonomiske problemer

Sedanen Lucid Air skal tilbys i to versjoner: En med batteripakke på 100 kWt og en med hele 130 kWt, sistnevnte med rekkevidde på 644 km.

Ytelsene skal stå i stil, med 1000 hk fordelt på 400 foran og 600 bak, 0-100 km/t på 2,7 sekunder og en topphastighet på «over» 320 km/t.

Lucid Motors het opprinnelig Atieva og startet som en batteriprodusent i 2007. Atieva er i dag en divisjon av Lucid og forsyner Formel E-racerne med batteripakker.

I likhet med en annen av de såkalte «Tesla-killerne», Faraday Future, fikk Lucid økonomiske problemer. I begge selskapene var den kinesiske finansakrobaten Jia Yueting tungt inne i oppstartfasen, men han er nå både svartelistet av kinesiske finansmyndigheter og i klammeri med det amerikanske rettsvesenet.

Les også: «Skal du forstå elbilmarkedet, må du se til Kina»

UNDER BYGGING: Slik skal Lucid Motors-fabrikken i Arizona se ut når den er ferdig. Produksjonen skal etter planen starte opp på slutten av året og skal gi 4200 arbeidsplasser i området, ifølge investeringsplanen forelagt delstatsmyndighetene. Illustrasjon: Lucid Motors

Restrukturert

Med Yueting ute er både Lucid og Faraday restrukturert, såvel økonomisk som produksjonsteknisk.

Lucid er i dag ledet av Peter Rawlinson, i sin tid teknisk ansvarlig for utviklingen av Model S i Tesla, mens Faraday ledes av den tidligere Byton-gründeren Carsten Breitfeld. Lucids produksjonssjef er Peter Hochholdinger, som har bakgrunn fra liknende posisjoner hos både Tesla og Audi.

Ikke så rart, derfor, at Lucid er først til markedet av de to.

Skulle du trenge en slik Lucid Air, finnes det en interessentliste på hjemmesidene til Lucid Motor.