AVLEDNING? Ford velger å kommunisere en oppgitt forbedring i ladehastighet for sin elbil Mustang Mach-e, samme dag som det blir kjent at produksjonsoppstart for den nye elbilen er utsatt to måneder. Foto: Ford Motor

Nye tall om Ford Mustang Mach-e:

«Lader raskere enn vi trodde»

Denne uka kom beskjeden om at Ford utsetter produksjonsstart av sin el-SUV, Mustang Mach-e, med to måneder på grunn av korona-stillstanden. Samtidig slapp de «nyheten» om bilen lader raskere enn antatt. Men hvor raskt er det egentlig…?

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ford hevder de siste ladetestene gir 30 prosent bedre resultat enn de opprinnelig beregnet.

I november dro Ford duken av sitt første elbil-prosjekt: Mustang Mach-e.

Tusener av nordmenn har meldt sin interesse for å anskaffe crossover-SUV-en som produsenten våget å gi det ikoniske modellnavnet Mustang – etter muskelbilen som hadde sine glansdager på 1960-tallet.

Model Y-konkurrent

Men dette er altså en elbil, den første fra Fords storsatsing «Team Edison» som skal ta inn forspranget på aktører som har vært tidligere ute i dette markedet, ikke minst Tesla.

Mustang Mach-e plasserer seg tett opptil den kommende Tesla Model Y hva angår både dimensjoner, ytelser, prissetting og ikke minst rekkevidde.

Men ladespørsmålet hefter ved alle som skal utfordre Tesla, også Mach-e.

«Mustang Mach-E lader raskere enn antatt», sier Ford. Men informasjonen vi har mottatt sier ingenting om hvilken effekt bilen kan lades med. Ford melder om at «offisielle homologerte energieffektiviseringstall vil bli publisert nærmere salgstidspunktet».

Mustang Mach-e er beregnet å bli tilgjengelig for de første norske kundene mot slutten av året, om ikke koronakrisen viser seg å ha ført til forsinkelser.

Ford skriver at Long Range-versjonen, ifølge anslagene, skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på 45 minutter. Med utgangspunkt i oppgitte 600 km rekkevidde for et fulladet batteri, gjør det at man i snitt får 93 km ekstra rekkevidde per ti minutter innenfor det intervallet.

Samtidig hevder altså Ford at el-SUV-en med bakhjulsdrift kan lade 119 km rekkevidde i gjennomsnitt på ti minutter – når du bruker en Ionity-ladestasjon. For versjonen med firehjulsdrift er tallet som 107 km.

Mustang Mach-e skal kunne ta en maksimal ladeeffekt på 150 kWt.

ELBIL-KLAR: Paul Fratter, Fords elbilsjef i Europa. Foto: Peter Raaum

105 kW ladeeffekt i snitt?

Med utgangspunkt i batterikapasiteten på 99 kWt får vi en gjennomsnittlig ladeeffekt på 118 kilowatt. Basert på uttalelser fra Paul Fratter, Fords elbilsjef for Europa, fra lanseringen er nettokapasiteteten ca. 89 kWt, som gir en snitteffekt på omtrent 105 kW.

For sammenligningens skyld klarte Audi e-tron 55, under vår vinterlige ladetest på Ionity-stasjonen på Dal, en snitteffekt fra 8 til 80 prosent på 137 kW. For Mercedes EQC var snitteffekten 85 kW i samme test (fra 8 til 79 prosent).

Men det må presiseres at Fords pressemelding ikke nevner om kapasitetsintervallet faktisk er fra 10 til 80 prosent. Ei heller sies det noe om batteri- eller lufttemperatur. Vi regner med som sannsynlig at det foregikk under gode forhold, men det vet vi altså ikke.