KINESISK PÅ TYSK: Premium-SUV’en Byton M-Byte kommer med innstegspris under 500.000 kroner.

Byton viste ny produksjonsmodell:

Bytons «rullende mobil» starter rundt 450.000

Tysk-kinesiske Byton har tatt steget fra tegnebrettet til produksjon av premium-SUV’en som kommer med 48 tommers infoskjerm bak rattet. Og prisen: 45.000 euro uten avgifter, som kan bety norsk pris ned mot 450.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bilprodusenten Byton kommer med sin første modell til kundene i 2020, men Europa-leveringene er skjøvet til våren 2021.

Bytons har bokstavelig talt fått ferdig en mobil på hjul, slik de har annonsert. Deres M-Byte blir en skjermoffensiv uten like, og med fra basen i kinesiske Nanjing har de varslet en prisstrategi som skal gi europeiske premium-produsenter hodebry.

Vi kommer tilbake med mer om bilens interiør og detaljer i løpet av de neste dagene, men kan bare konstatere at den siste fasen fra prototype til produksjonsmodell bare har gitt sluttproduktet ytterligere et puff – i elegant retning.

Bilen kommer i to batterivarianter:

Den minste har 200 kW effekt, 272 hester og en WLTP-rekkevidde på 360 km. Den største, som blir konfigurert for firehjulstrekk, har batteripakke med 300 kW effekt, 408 hester og 435 km rekkevidde.

På en 150 kW-stolpe skal ladetiden til 80 prosent være på ca. 35 minutter.

STORE PLANER: Byton-sjef Daniel Kirchert.