motor test bilene med best varmeapparat
Kaldt klima: Vinter, kulde og snø er tøffe forhold både for bil og sjåfør. Det er stor forskjell på hvor raskt varm de forskjellige bilene blir. Foto: Matti Pentikäinen
motor test bilenes varmeappart
SIKKERHET: Et godt varmeapparat gir ikke bare god komfort men også sikkerhet i form av raskt isfrie ruter etter en kald start Foto: Matti Pentikäinen
beste biler i 2015
TESTBILENE 2015: BMW 218i Active Tourer, Citroën C4 Cactus 110, Ford Mondeo 2,0 TDCi, Hyundai i10 1,0, Jeep Renegade 1,4, Kia Soul 1,6, Mercedes-Benz C 220 BlueTec, Mini Cooper, Mitsubishi Space Star 1,2 , Nissan Qashqai 1,2 DIG-T, Opel Corsa 1,0 T EcoFLEX, Peugeot 108 VTI 68, Renault Twingo, Škoda Fabia 1,2 TSI, Smart Fortwo, Toyota Aygo 1,0, Volkswagen Passat 2,0 TDI
bilne med best varmeapparat 2016
TESTBILENE 2016: Audi A4 2,0 TDI Quattro S-tronic, BMW X1 xDrive 20d aut., Fiat 500X 2,0 Multijet X-Cross
, Ford S-Max 2,0 TDCi 180 Titanium AWD aut., Hyundai Tucson 1,6 T-GDI aut., Kia Sportage 1,6 T-GDI aut., Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4 aut., Mazda CX-3 2,0 Skyactiv-G AWD Premium aut., Mercedes-Benz GLC 250d 4Matic, Renault Kadjard Ci130 4WD, Škoda Superb Combi 2,0TDI 190 4x4 L&K DSG, Ssangyong Korando D20 AWD aut., Subaru Levorg 1,6i CVT, Suzuki Vitara1,4 4WD, Volvo V60 CrossCountry D4 AWD.
Kaldt i Norge

Disse bilene har best varmeapparat

Kulda har tatt grep i store deler av Norge. Et godt varmeapparat har ikke bare med komfort på kalde vinterdager å gjøre. Det gir raskt isfrie ruter, god sikt og dermed bedre sikkerhet i trafikken. Hver vinter tester Motor varmen i de fleste nye biler. Dette er de beste og dårligste blant 33 biler vi har testet de to siste årene.

Temperaturen faller til godt under minus 20 grader natten før vi skal teste varmeapparatene i bilene på landeveien. Ikke akkurat hverdags-temperaturer, men slett ikke uvanlig i Norge. Det gjør i hvert fall at bilene virkelig får vist hva de duger til. Rask varme handler ikke bare om komfort, men i like stor grad sikkerhet. En bil som blir raskt varm, vil raskt tine is på vinduene og gi god sikt. I testen på landevei, starter vi først med en kort byrunde for deretter å ta ut på landeveien. Det er montert termometer i fotbrønnene både foran og bak, samt i skulderhøyde mellom forsetene. Vi har en liten stopp i et ”lyskryss” under veis. Gjennomsnittsfarten er 73 km/t. 

Les også: Motors tøffe vintertest av 15 biler med firehjulstrekk i 2016

TESTBILENE 2016

Audi A4 2,0 TDI Quattro S-tronic, BMW X1 xDrive 20d aut., Fiat 500X 2,0 Multijet X-Cross
, Ford S-Max 2,0 TDCi 180 Titanium AWD aut., Hyundai Tucson 1,6 T-GDI aut., Kia Sportage 1,6 T-GDI aut., Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4 aut., Mazda CX-3 2,0 Skyactiv-G AWD Premium aut., Mercedes-Benz GLC 250d 4Matic, Renault Kadjard Ci130 4WD, Škoda Superb Combi 2,0TDI 190 4x4 L&K DSG, Ssangyong Korando D20 AWD aut., Subaru Levorg 1,6i CVT, Suzuki Vitara1,4 4WD, Volvo V60 CrossCountry D4 AWD.

Testene avslører store forskjeller på bilenes varmeapparat. Hovedregelen er at jo mer effektivt motoren forbrenner drivstoffet, jo mindre overskuddsvarme produseres til bruk i oppvarming av kupeen. Derfor bruker ofte moderne dieselbiler lengre tid på å oppnå god varme, hvis ikke produsentene har montert en ekstravarmer for å bøte på dette. Noen av disse består av elektriske varmetråder i selve varmeapparatet. Andre går på bensin eller diesel fra tanken.

Heller ikke her er det slik at de dyreste bilene alltid har de beste varmeapparatene. I årets test var det for eksempel Suzuki Vitara og Toyota Corolla som ga raskest varme på landeveiskjøringen. I fjor var det Jeep Renegade og BMW 218 Active Tourer.

Les også: Motors tøffe vintertest av 17 biler i 2015

Vær oppmerksom på at testene er kjørt i to forskjellige år med forskjellig utetemperatur. Det er derfor ikke mulig å sammenliknet bilene fra de forskjellige årene direkte.

Vintertestene inneholder mange flere elementer enn lys og varme. Du kan du lese testene i de digitale utgavene av Motor. Vi planlegger en ny vintertest med 18 av årets nye biler i januar. Den skal kjøres i januar i Nord-Finland og publiseres i Motor i begynnelsen av mars.

TESTBILENE 2015

BMW 218i Active Tourer, Citroën C4 Cactus 110, Ford Mondeo 2,0 TDCi, Hyundai i10 1,0, Jeep Renegade 1,4, Kia Soul 1,6, Mercedes-Benz C 220 BlueTec, Mini Cooper, Mitsubishi Space Star 1,2 , Nissan Qashqai 1,2 DIG-T, Opel Corsa 1,0 T EcoFLEX, Peugeot 108 VTI 68, Renault Twingo, Škoda Fabia 1,2 TSI, Smart Fortwo, Toyota Aygo 1,0, Volkswagen Passat 2,0 TDI

VARMETESTENE

Grafene viser hvor mange minutter hver bil bruker på å varme kupeen til +15 og +20 grader. Bilene kjøres først en kort bytur og deretter under landeveisforhold med varierende hastigheter men med en snittfart på 73 km/t. Det er plassert termometere i fotbrønnen foran og bak, samt mellom forsetene i skulderhøyde. Siden testene er kjørt i tre forskjellige år, er utetemperaturen forskjellig. I 2014 var den – 21 grader, i 2015 var den – 7 grader og i 2016 var den - 28 grader. Det er derfor ikke mulig å sammenlikne de tre årgangene av biler direkte. Bilene er testet med det varme-utstyret som kommer som standard. Det betyr at enkelte av dieselbilene blant annet har en ekstravarmer montert.