Disse dekkene er best på is
PIGG BEST PÅ: IS Vinterdekk handler først og fremst om sikkerhet, derfor legger vi aller mest vekt på prestasjonene på is og snø. Det handler i ytterste konsekvens om liv eller død. Foto: Lasse Allard
Pigdekk er best på is
STOPP: På is er det fortsatt pigger som gir det sikreste grepet. Foto: Lasse Allard
Motor test

Dette er vinterdekkene med best grep på is

Så langt i vinter har underkjølt regn og blank is vært et problem på mange veistrekninger i Norge. Vil du sikre deg best og sikrest mulig grep på dette underlaget, er det fortsatt piggdekk som er det beste alternativet. Blant de piggfrie dekkene er det store forskjeller på hvor godt de klarer seg på is. Det viser Motors store test av vinterdekk.

Hovedkonklusjonen i testen er relativt klar: På is er piggdekkene fortsatt overlegne, spesielt når det gjelder bremsegrep. Fra 50 km/t stopper Nokians piggdekk på 39,7 meter, mens det beste piggfrie dekket – Michelin – stopper på 55,7 meter. Alle piggdekkene i testen plasserte seg foran det beste piggfrie i de kritiske bremsetestene. På snø er forskjellen nesten visket ut. Hankook er det beste piggdekket med en bremsestrekning på 49,5 meter fra 80 km/t, mens Continental, som har det beste piggfrie dekket, bruker 52,9 meter på å stoppe. På tørr vei er de fleste piggfrie dekke i testen bedre enn de beste piggdekket og på støy er det ingen tvil; alle de piggfrie dekkene er bedre enn det beste piggdekket. Mens flere av dekkene uten pigger får karakteren 10, må det beste piggdekket klare seg med karakteren 7. Med andre ord en svært stor forskjell.

Hele vinterdekktesten kan du lese i magasinet Motor (logg-in for memdlemmer)

Flere pigger gir tydeligvis bedre grep på is. For to år siden var Nokian først ute med 190 lette pigger. Dette er nesten dobbelt så mange som piggreglementet tilsier, men Nokian påsto at de lette piggene ikke sliter mer på asfalten eller skaper mer svevestøv. Derfor fikk de to års dispensasjon i påvente av at veimyndighetene skulle gjøre egne tester på dette. Flere produsenter har fulgt Nokia eksempel med flere pigger. Nå har veimyndighetene gjort egne tester som viser at disse dekkene ikke sliter mer på asfalten enn de med færre og tyngre pigger. Dermed er det fritt fram for 190 pigger også i Norge.

Les også Motors test av vinterdekk til SUV

Et  dekk med godt grep på vinterføre kan redde deg ut av svært farlige situasjoner. Derfor er vårt hovedfokus i denne testen sikkerhet. I sluttresultatet er hele 65 prosent av vekten lagt på dekkenes prestasjoner på is og snø. Dette er etter vår mening de mest kritiske forholdene du møter på norske vinterveier. Da får vi Continental og Nokian som vinnere blant piggdekkene og Continental som vinner blant de piggfrie. Til sammenlikning legger vi bare 20 prosent vekt på prestasjonene på våt vei og 5 prosent på støy. Dersom du ønsker å prioritere annerledes, kan du enkelt gå inn i karaktertabellen å gjøre dette. Da kan du få en annen vinner enn den vi utroper.

Uthevet skrift = Piggdekk. Kursiv: Mellomeuropeisk piggfritt vinterdekk

BREMSING PÅ GLATT IS FRA 50 km/t

Dekk  Bremselengde (m)

Nokian

39,7

Bridgestone

40,2

Continental

42,9

Pirelli

43,0

Goodyear

44,8

Hankook

46,4

Kumho

49,9

Michelin

51,4

Toyo

51,5

Gislaved

52,8

Michelin

55,7

Continental

57,9

Bridgestone

58,9

Goodyear

60,3

Sava

61,0

Nokian

61,7

Hankook

62,6

Yokohama

63,9

Landsail

66,8

Nankang

68,8

Pirelli

70,2

Continental

77,9

   

 

 

AKSELERASJON PÅ GLATT IS

Dekk  Tid (s)

Pirelli

3,5

Bridgestone

3,6

Nokian

3,6

Continental

3,8

Hankook

4,0

Goodyear

4,5

Michelin

4,9

Toyo

5,0

Gislaved

5,1

Kumho

5,4

Continental

6,9

Michelin

6,9

Bridgestone

7,3

Goodyear

7,3

Nokian

7,4

Hankook

8,0

Sava

8,1

Yokohama

8,2

Landsail

8,7

Pirelli

8,9

Nankang

9,3

Continental

10,3

 

MANØVERBANE PÅ IS

Dekk  Rundetid (sek)

           

Bridgestone

52,9

Continental

53,5

Nokian

54,3

Goodyear

54,5

Michelin

54,6

Hankook

54,7

Pirelli

55,6

Continental

56,3

Gislaved

56,3

Toyo

56,4

Nokian

56,6

Bridgestone

58,1

Goodyear

59,1

Hankook

59,3

Michelin

59,6

Sava

59,8

Kumho

60,2

Nankang

61,5

Yokohama

61,5

Pirelli

62,9

Landsail

64,3

Continental

74,6

Uthevet skrift = Piggdekk. Kursiv: Mellomeuropeisk piggfritt vinterdekk

 

TESTDEKK

Piggdekk

Bridgestone Noranza 001

Continental IceContact 2

Gislaved Nord Frost 200

Goodyear Ultragrip Ice Arctic

Hankook Winter I*Pike RS+

Kumho WinterCraft Ice Wi31

Michelin X-Ice North 3

Nokian Hakkapeliitta 8

Pirelli Ice Zero

Toyo Observe G3-Ice

 

Piggfrie dekk

Bridgestone Blizzak WS80

Continental ContiVikingContact 6

Goodyear Ultra Grip Ice 2

Hankook Winter i*cept IZ2

Landsail Winter Lander

Michelin X-Ice XI3

Nankang Ice Activa Ice-1

Nokian Hakkapeliitta R2

Pirelli Ice Zero FR

Sava Eskimo Ice

Yokohama Ice Guard ig50 Plus