KRITISK: Oljefondet eier 1,02 prosent av VW og har lenge vært kritisk til måten selskapet styres på. Nå saksøker fondet VW etter tap på 4,9 milliarder i fjor. Foto: Rune Korsvoll

Tapte 4,9 milliarder

Det er nå klart at det norske oljefondet saksøker VW i kjølvannet av diesel-skandalen. Fondet eier 1,02 prosent av aksjene i VW og beregnet i fjor høst å ha tapt 4,9 milliarder kroner etter jukset med utslippet fra 11 millioner dieselbiler.

Publisert Sist oppdatert

Statens Pensjonsfond Utland, som er fondets offisielle navn, har tidligere meldt at de vurderer et søksmål. Nå er det altså blitt en realitet. Stevningen ble levert inn 20. juni til den føderale domstolen i Braunschweig, Tyskland. Søksmålet er en del av et større rettslig krav på vegne av en rekke institusjonelle investorer representert av advokatselskapet Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan LLP, skriver fondet i en melding.

Les også: VW-eiere i Europa bør få samme erstatning som i USA

Oljefondet, som i dag har en markedsverdi på 7180 milliarder kroner, er den største eieren i VW som ikke har plass i supervisory board, styret som overvåker driften av VW-gruppen. Fondet har lenge vært kritisk til måten VW styres på, der familiene Porsche og Piech eier 31,5 prosent av aksjene, men kontrollerer 50,7 prosent av stemmene, ifølge Automotive News. Fondet skal også ha stemt imot alle forslag som nylig  ble framlagt på generalforsamlingen i VW Group om å frita styremedlemmene i selskapet for ansvar etter diesel-skandalen.

Les også: Dette er triksene bilfabrikkene bruker for å få lavt forbruk

Det var 22. september i fjor at styret i VW innrømmet at rundt 11 millioner biler verden over, inkludert modeller fra Audi, Skoda og Seat, var manipulert for å klare utslippskravene. I Norge er 147.139 biler (77.580 VW, 27.649 Audi, 19.947 Skoda og 21.963 nyttekjøretøyer) fra 2008-modeller og nyere berørt av skandalen.  Bilene har en liten “dings” som kjenner igjen den rullende landeveien som utslippsmålingene for typegodkjenningen kjøres på og iverksetter full NOx-rensing. Tilbake på veien kopler systemet tilbake til normal drift med høyere utslipp.