Håkan ivarsson er ansvarlig for Volvos nye luksusbiler V90 og S90
ANSVAR FOR LUKSUS: Håkan Ivarsson er prosjektleder hos Volvo og har ansvaret for blant annet Volvo V90 og S90. Foto: sae.org
Vovlo S90 er svært elegant sedan og kommer til Norge i disse dager
HØY KLASSE: Volvos store, elegante S90 tar nå konkurransen opp mot Mercedes, Auydi og BMW. Foto: Rune Korsvoll
Volvo v90 er blitt en svært elegant strasjonsvog.
SIKKER: Sikkerhet er en av de store investeringsområdene til ,Volvo. Nye Volvo v90 er i tillegg blitt en svært elegant strasjonsvog. Foto: Rune Korsvoll

Denne mannen har svidd av 20 milliarder på bil

Denne mannen jobber for Volvo og har svidd av 20 milliarder kroner de siste årene. Svenske kroner riktignok, men likevel en anselig sum. Håkan Ivarsson er prosjektsjef hos Volvo og pengene har han brukt til å utvikle nye Volvo V90 og S90.

– Det høres ut som mye penger, og det er mye penger. Men det som har skjedd hos Volvo de siste årene er en revolusjon. Vi har utviklet to nye plattformer som alle våre nye biler skal bygges på i årene framover. Jeg har hatt ansvaret for plattformen til  de store bilene, sier Ivarsson, når vi møter ham til middag i forbindelse med den første prøvekjøringen av Volvo S90 og V90.

Les også: Motor har kjørt nye Volvo V90

Han har jobbet som ingeniør hos Volvo i 35 år både med produksjon og teknisk utvikling av bilene. Han har ikke alltid hatt så mye penger å rutte med.
– Jeg husker godt 2008, da Ford, som eide oss den gang,  hadde bestemt seg for å spare penger. Da var det nesten så vi måtte gå på Ikea og hente gratis blyanter og notisblokker. Det var kanskje ikke så rart at vi var spente da vi ble kjøpt opp av kinesiske Geely i 2010. Men det har vært et svært lykkelig ekteskap for oss. Vi får lov til å være mer svenske enn noen gang, forteller Ivarsson.

Les også: Volvo - unnfanget i et krepselag

– 20 milliarder kroner er mye penger for å bygge en ny bil?
– Dette er mye mer enn en ny bil. Vi har bygget en helt ny plattform, som passer til alle de store bilene som Volvo skal lansere de neste årene. Det startet med store XC90 i fjor og nå altså S90 og V90. Og det er ikke bare plattformen som er ny. Mye ny sikkerhets-teknologi er utviklet til disse bilene. Nye V90 kjører nesten selv, bremser for syklister, fotgjengere og store dyr. Det investert mye penger i fabrikken i Gøteborg som skal produsere disse bilene Design og teknologi skal sys sammen, sier Ivarsson.

Les også: Disse kan bli Årets Bil i Europa
Det siste er ofte en kamp. Design og teknologi kolliderer ofte når en bil skal ferdiggjøres for produksjon. Slik er det ikke hos Volvo akkurat nå, ifølge Ivarsson.  Designsjef Thomas Ingenlat, utviklingssjef Peter Mertens, jobber svært godt sammen.
– Pengene skal vel brukes til enda mer. For eksempel ny V60 , S60 og XC60 som kommer om ikke lenge? Også en ny, stor hel-elektrisk bil i 2019.
– Det siste kan jeg bekrefte, det første vet jeg ingen ting om. Sier han med et skjevt smil.
Så langt ser det ut til at pengene er vel anvendt. 2015 ble det beste året til Volvo noen sinne med 503.127 solgte biler og et overskudd på 6,6 milliarder svenske kroner. Det er ingen grunn til å tro at det går dårligere med S90 og V90 på veien.