BEDRE PÅ DET MESTE: Utseendet er ikke mye forandret fra gamle XV, men kjørekomforten er blitt flere hakk bedre. Firehjulstrekk er fortsatt standard. Foto: Rune Korsvoll

Vi har kjørt nye Subaru XV:

Ny Subaru XV overrasker på komfort

Er denne bilen helt ny? Ja, Subaru XV er faktisk helt ny, selv om folkene på designavdelingen neppe har jobbet overtid i det siste. Bak rattet er imidlertid opplevelsen svært god.

Publisert Sist oppdatert

Dessuten:  Subarus PR-sjef bekrefter overfor motor.no at en hybrid-utgave er klar neste år, men fortsatt er det usikkert hvilke land som får denne bilen.

I løpet av de neste ukene kommer nye XV i butikkene rundt om i Norge. Den er bygget på en helt ny plattform og viser ifølge Subaru fabrikkens nye designspråk.

Fabrikken kjenner sitt publikum, som har en relativt høy gjennomsnittsalder, noe som forklarer de forsiktige forandringene.

Derfor er overraskelsen desto større når vi kommer bak rattet på bilen.

Plassen er omtrent den samme som i gamle XV, med litt større beinplass bak.

Interiøret er ryddig og oversiktlig og domineres av en stor og oversiktlig berøringsskjerm som styrer radio, navigasjon, telefon og så videre.

De nye setene er gode.

Kjørekomforten er en stor positiv overraskelse. Fortsatt hører vi boksermotoren godt under akselerasjon, men på vanlig landeveiskjøring er nye XV mye mer behagelig enn forgjengeren – ikke minst når det gjelder hjulstøy.

Automatgir er standard på bilen, noe som bidrar godt til økt kjørekomfort.

Les også: Subaru og 14 andre firehjulstrekkere i ekstrem vintertest

Firehjulstrekken i Subaru er permanent og bakkeklaringen på 22 centimeter. Det betyr sikre og gode vinteregenskaper.

I fjor var Subaru Levorg, som har samme drivverk, med i vår ekstreme vintertest og konklusjonen var at «firehjulstrekk-systemet fungerer bra i alle situasjoner og gir god framkommelighet og stabilitet på dårlige vinterveier».

Et viktig utstyr i bilen er førerassistansesystemet EyeSight med to kameraer i frontruten som blant annet styrer den automatiske nødbremsen. Vi testet systemet under Årets Bil-testen i Danmark tidligere i år og resultatet var svært bra.

Systemet bringer bilen til full stopp fra nesten 80 km/t. XV blir her bare slått av Volvo XC60. I tillegg styrer det den adaptive fartsholderen, filskiftvarsleren og filholderen.

Les også: Disse bilene kjemper om Årets Bil-tittelen 2018

I den kritiske elgtesten med dobbelt unnamanøver, klarer XV seg også svært godt. I 77 km/t er den fortsatt stabil og lett å kontrollere tilbake i riktig kjørefelt. En bil som Audi Q5 klarer ikke mer enn 75 km/t.

I nye XV kan du velge mellom to firesylindrete bokser-motorer på henholdsvis 114 eller 156 hester. Hvilken som blir den mest solgte er ikke lett å si.

Vi har bare kjørt den største foreløpig og den fungerer fint til bilen, som tross alt veier rundt 1500 kilo.

Den minste utgaven koster fra 329.800 kroner, mens bilen vi kjørte starter på 379.900 kroner.

Les også: Biler med firehjulstrekk øker risikoen for ulykker

Dieselmotoren forsvinner.

XV er ennå ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men har fått høye karakterer i den tilsvarende testen i USA.

DATA

Pris: Testbil Subaru XV 2,0 – fra kr 379.90000,- . Motor: firesyl. Bokser bensin, 150 hk + sekstrinns automatgir, firehjulstrekk. 0,67 l/mil, CO2 150 gram/km blandet. Lengde: 4,45 m. Bagasjerom: 380 lit.