Vi har testet nye Audi A8:

Denne Audi'en koster en million, men kjører selv …nesten

– Neste år er vi klare til å la nye Audi A8 kjøre selv. Det mangler bare en godkjenning fra myndighetene, sier Audis talsmann Josef Schlossmacher. Vi har testet bilens evne til å kjøre selv. Les hvordan det gikk.

Publisert Sist oppdatert

Men la oss begynne med dette:

Nye Audi A8 er den mest komfortable bilen vi har kjørt så langt.

Den har en «intelligent» luftfjæring som standard, «ser» veien foran bilen og tilpasser fjæringen automatisk etter humper, dumper og svinger.

Perfekt for dårlige, norske veier!

Det innvendige støynivået er svært lavt. Bare på full gass kan du høre motoren.

Dempingen av støyen fra hjulene er også svært god. Setene har selvfølgelig både varme, ventilasjon og forskjellige typer massasje.

Det nye digitale interiøret – Audi kaller det en virtuell cockpit – har blant annet to store skjermer der du betjener det meste av radio, navigasjon og innstillinger.

Den ene skjermen gir deg så god oversikt over det som skjer rundt bilen at du faktisk kan kjøre uten å se ut av vinduene – uten at vi anbefaler akkurat det.

Automatgir og firehjulstrekk er selvfølgelig standard.

Les også: Slik klarer Audi vår basrke vintertest

Mye spennende og dyrt utstyr

A8 har også et system som gjør at den parkerer seg selv når du trykker på en knapp.

Dette er bare ett av 41 hjelpesystemer som bilen er utstyrt med. Assistentpakke 1 hjelper deg med parkeringen og varsler blant annet slik at du ikke kjører borti fortauskanten og ødelegger felgene.

Pakke nummer 2 inneholder systemer som hjelper deg i bykjøring. Den varsler deg blant annet for trafikk på tvers når du rygger ut fra en parkeringsplass, bremser automatisk for denne og personer som måtte befinne seg bak bilen.

Pakke nummer 3 skal hjelpe deg under landeveiskjøring og inneholder systemene som holder fast avstand til bilen foran, holder bilen i riktig kjørefelt, bremser automatisk for fotgjengere og syklister. Og mye mer. Ikke alle disse tingene er standard, så her gjelder det å studere utstyrslisten og prislisten nøye.

Les også: VW og Audi kjøper tilbake gamle dieselebiler

Nye A8 er 5,17 meter lang. Det betyr at du har svært god plass både i baksetet og i bagasjerommet.

Den kommer også i en lang utgave på 5,30 meter, som blant annet har fotmassasje for passasjeren i baksetet.

Dette er med andre ord en stor bil, men bestiller du firehjulsstyring i tillegg, hjelper det godt når du skal inn i trange parkeringshus. Den bidrar også til overraskende kvikke og presise kjøreegenskaper på svingete veier.

Under panseret i bilen vi kjørte, satt det en sekssylindret motor på 340 hester.

Til tross for at bilen veier nesten to tonn, klarer den å ta oss fra 0-100 km/t på rundt seks sekunder. En utgave med åtte sylindrer og 450 hester kommer litt senere.

Les også: Kineserne elsker store luksusbiler

Klarer den å kjøre selv?

Bilen har et nytt 48 volts elektrisk anlegg og et såkalt mildt hybridsystem. Det betyr at et batteri tar vare på energien når du bremser og bruker den til blant annet til stopp/start systemet i bilen og til å forsyne servomotoren til styring og bremser med strøm når bilen ruller med motoren slått av.

Dette skal også kutte forbruket med 0,07 liter på mila ifølge Audi.

Så tilbake til dette med selvkjøring:

Nye A8 er utstyr med et system som skal gjøre bilen helt selvkjørende opp til 60 km/t. Det betyr at ved å trykke på den store knappen med AI (artificial intelligence) på dashbordet, skal den automatisk følge køen når du kjører i bytrafikk eller på motorvei.

Du skal kunne lese e-poster eller se en film på skjermen på midtkonsollen. Foreløpig er de ikke tillatt å bruke systemet fullt ut, siden det krever godkjenning fra myndighetene i hvert enkelt land. Audi regner med å ha en godkjenning for Tyskland på plass neste år.

Dermed har vi ikke fått prøv akkurat dette.

Systemene i A8 skal imidlertid kunne hjelpe deg med styring, akselerasjon og bremsing helt opp til 250 km/t. Vår testbil klarte å holde riktig avstand til bilen foran, men er helt avhengig av god oppmerking av kjørefeltene for å klare styringen.

På motorvei fungerte det stort sett bra.

På landeveier med dårlig eller ingen oppmerking av kjørefeltene, fungerer selv-styringen ikke.

Det betyr at den også har problemer på norske vinterveier med snø og is.

Nye A8 er ikke på plass hos forhandlerne før ved årsskiftet. Prisen er ennå ikke klar, men noen billig bil blir det uansett ikke. Vi tror fra litt over en million kroner, men utstyrspakken er fristende og da kan bankkontoen fort bli slunken.

DATA

Pris: Testbil A8 3,0 TFSI – ca. kr 1.100.000 (tror vi). Motor: sekssyl. bensin m/turbo, 340 hk + åttetrinns aut. gir, firehjulstrekk. 0,80 l/mil (anslag), CO2 185 gram/km (anslag) blandet. Lengde: 5,17 m.