STABIL OG STØYSVAK: Peugeot 508 lever langt på vei opp til gamle forventninger om franske bilers komfort.

Bruktbilguide Peugeot 508:

Komfortkonge med litt følelse av luksus

Det er en del inngrodde oppfatninger og myter rundt franske biler. Blant annet at de skal ha flere problemer enn andre merker. Det er feil. Og at de skal være mer komfortable å kjøre enn andre merker. Det er også feil.

Publisert Sist oppdatert

Men 508 lever langt på vei opp til gamle forventninger om franske bilers komfort. På landeveien er den stabil og støysvak.

Du kan cruise uanstrengt i mange mil i litt luksuriøse omgivelser med store, behagelige seter og et digert panoramatak over hodet.

Instrumentpanelet er av typen som – spesielt i nattens lys – gir deg følelsen av å ratte noe ekstraordinært. Her er det mye informasjon, men alt er oversiktlig, forståelig – og elegant.

Les også: Bruktbilguide - Volvo V50 er kompakt og kjøreglad

Mange 508 finnes med et såkalt EMG-gir, et system Peugeot i mange år delte med Citroën.

Dette er en halvautomatisk girkasse, der du kan gire selv bare ved hjelp av spakene bak rattet – eller du kan la bilen gire helautomatisk for deg.

Uansett valg, så kreves det en helt spesiell teknikk med gasspedalen og erfaring med bilens motorkarakter for at de trege skiftene skal fungere uten ubehag.

Vi har snakket med eiere som lovpriser systemet. Men vi ser mange opplagte grunner til at girkassa ikke eksisterer mer, selv om holdbarheten var god.

Les også: Bruktbilguide - Opel Insignia, Årets bil 2009 er lekker, men oversett 

508 har dessuten en manuell girkasse som faktisk er en fornøyelse å bruke. I kombinasjon med den støysvake og harmoniske dieselen på 112 hk, får bilen tilstrekkelig med krefter.

PLUSS: Kjørekomfort, litt luksuspreg, design, stor tank, lavt forbruk

MINUS: EMG-giret, uoversiktlig, ikke topp kvalitetsfølelse

PRISEKSEMPEL: 2011 modell, 112 hk diesel, manuell. Km: 110.000. Pris: 99.000 kroner

SIKKERHET: 5 av 5 stjerner da den ble testet av EuroNCAP i 2011. Meget god beskyttelse av både voksne (90 prosent) og barn (87 prosent) og hele 97 prosent på datidens førerassistentsystemer.

RUST: Sjekk dette nøye. Fra fabrikk er ikke rustbeskyttelsen mye å skryte av, så her bør forhandlere og tidligere eiere ha fulgt opp.

ANBEFALTE MOTORER: Dieselmotoren på 112 hk er en perle – som en rekke andre bilprodusenter (Volvo, Ford, Mazda, Mini) også har brukt i mange år.

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Med «Active» får du blant annet det store panoramataket. «Allure» gir deg i tillegg blant annet delskinn og nøkkelfri start.

KJENTE PROBLEMER: Softwaren, blant annet kontrollsystemet for eksosutslipp, slitte bremseklosser, oljeforbruk.