FLERE BOMMER: 54 nye bommer har bare gitt 3,5 prosents økning i bompengeinntektene i Oslo, i følge august-tallene. Foto: Tomm W. Christiansen

Ferske tall fra bomstasjonene i Oslo:

Mange flere bommer gir nesten ikke mer penger

Oslo-bilistene betalte bare 3,5 prosent mer i bompenger i august i år sammenlignet med august i fjor, til tross for den kraftige økningen i antallet bomstasjoner.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: I sommer fikk Oslo 54 nye bomstasjoner. Men inntektene øker nesten ikke.

Ferske tall fra Fjellinjen viser at Oslo-bilistene betalte 335 millioner kroner i bompenger i august. Det er 12 millioner kroner mer enn i samme måned i fjor, og utgjør en økning på beskjedne 3,5 prosent.

I juni økte bompengeinntektene med 10 prosent sammenlignet med samme måned året før.

I juli var økningen på syv prosent.

Les også: Høyre og Ap nesten enige om bompenger i Oslo

Tror på økning

Bompengeprotestene i Oslo har vært massive. Blant annet fra Cecilie Lyngby, initiativtaker til bompengeaksjonene i Oslo, og andrekandidat til Oslo bystyre for Folkeaksjonen Nei til mer bompenger.

– Hvorfor er en økning på 12 millioner kroner, eller 3,5 prosent, så mye å bråke for?

– Vi bråker ikke for de 12, men for den kraftige takstøkningen høsten 2017. Det var da vi ble sinte.

Ettersom august var en feriemåned, tror Lyngby passeringsinntektene vil øker etter hvert.

– Bare vent til vi får tallene for i høst, sier hun.

Oslo fikk 54 nye bomstasjoner i juni, og har nå totalt 83 i og rundt byen. Usikkerheten rundt bompengeinntektene er store. I vår ble forventede bompengeinntekter for 2019 kraftig nedjustert.

Lan fornøyd

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) er fornøyd med utviklingen i Oslo-bommene.

I august gikk trafikken ned med tre prosent sammenlignet med august i fjor.

Samtidig er det flere som betaler.

I august var det 20 millioner passeringer i bomstasjonene som medførte betaling på i gjennomsnitt 10 kroner, samt nesten 13 millioner passeringer som var omfattet av timesregel og månedstak.

I august i fjor var det 9,4 millioner passeringer med en gjennomsnittstakst på 33 kroner. 

– At kostnadene nå blir jevnere fordelt, og at flere, spesielt i indre by der alternativene til bilen er best, nå blir med på speillaget er bra, sier Lan. 

Les også: Slik kutter du bompengene