DYR: Bobilsalget faller. Men noen av oss kjøper rådyre bobiler. Denne fra Morelo koster fem millioner kroner.

Etter mange år med oppgang:

Nå selges det plutselig færre bobiler

Bobilsalget har falt med over 10 prosent så langt i år. – Behovet er fylt, tror generalsekretær Geir Holm i caravanbransjeforbundet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bobilsalget faller etter mange år med oppgang.

Nå er det over 50.000 bobiler i Norge. Men nysalget faller.

Til og med oktober var det solgt 3434 nye bobiler her i landet. På samme tid i fjor var det solgt 3933.

Nedgangen fra i fjor til i år er på 499, eller 13 prosent.

2018 var et eksepsjonelt godt salgsår, og på 10 år er antallet bobiler doblet.

– Som i andre markeder kan man ikke forvente bare vekst. Behovet kan være fylt. Dessuten påvirker eurokursen, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.

Les også: – Vei bobilen før du kjøper den!

4800 brukte

Bruktomsetningen er derimot høy, og det er godt utvalg av brukte. På Finn er det nå 4800 bobiler for salg.

Den dyreste koster like mye som en liten leilighet på fasjonable Frogner: 5,3 millioner kroner.

Til og med oktober var det registrert 10.100 eierskifter. Det er fire prosent flere enn på samme tid i fjor.

– Vi er litt som båtbransjen med deres tofot-syke. Bobileiere bytter ofte fordi de vil gå litt opp i størrelse, sier Geir Holm.

Bobiltettheten er tettest i vest og i nord. Få Oslofolk har bobiler.

Les også: Her er bobiltettheten størst