NORGESVENNLIG: DS 7 har det meste mange nordmenn ønsker seg: SUV-format, bra med plass, ladehybridteknologi og firehjulsdrift. Og, ja: Den tåler vann…

DS 7 som ladehybrid med firehjulsdrift:

Bedre enn folkefavoritten

PARIS (Motor): Denne bilen har det meste mange nordmenn etterlyser. Men også et heseblesende langt navn de færreste har hørt om. Når den nå ruller inn som en opplagt konkurrent til norgesfavoritten Mitsubishi Outlander, så er det bare å lære seg det først som sist.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: DS 7 er en romslig SUV som kommer i en norgesvennlig versjon med ladehybrid og firehjulsdrift til 570.000 kroner.

Og apropos Outlander og saker som ganske umiddelbart kan fastslås: 

DS 7 er en bedre bil.

Spørsmålet er om den er verdt merprisen på rundt 50.000 kroner, sammenliknet med en tilsvarende utstyrt Outlander: Vi svarer et tydelig ja, der også.

DS 7 er på alle vis en mer moderne bil, ikke minst er sittestilling, komfort og kjøreegenskaper bedre. Men også 100 liter mer bagasjeplass (555 liter) er avgjørende for vår del.

Med mindre du skal forberede deg til julens runder ved Scrabble-brettet, er det ingen grunn til å memorere hele navnet, DS 7 Crossback E-Tense 4×4. 

DS 7 hybrid holder i massevis. Trolig også bare DS 7. For vi kan ikke helt se at denne bilen skal selges i andre versjoner.

Les også: Her er alle Motors biltester

Laber respons

Responsen på de helfossile utgavene har vært ganske laber så langt: 

Bare 35 DS 7 var registrert ved siste opptelling fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ved utgangen av oktober. Det gir en 169. plass på registreringsstatistikken.

Men nå kommer den altså som ladbar hybrid med firehjulsdrift og en startpris på 570.000 kroner for den eneste versjonen vi får til Norge, kalt «Grand Chic».

Den er til gjengjeld svært godt utstyrt, med blant annet helskinn, 19-tommers aluminiumsfelger og solide doser med komfort- og sikkerhetsutstyr.

Det er ikke vår oppgave verken å sette opp budsjettet for potensielle DS-kunder eller å tukle med provisjonen til DS-forhandlerne, men legger du på metallic lakk, vinterdekk og kanskje et innsvingbart hengerfeste (1200 kilo hengervekt), så vil du havne i prutbar avstand til 600.000 kroner.

Les også: DS 3 – la oss snakke om bil og følelser

FIREHJULSDRIFT: DS 7 er kompetent også på sleipt underlag, det ble demonstrert offroad utenfor Paris.

Frister premium-kjøpere?

Vi tipper også DS 7 kan friste noen av dem som ser til den såkalte premiumklassen, der BMW, Mercedes, Audi og Volvo i dag har mer eller mindre jevnstore ladbare SUV-er, men der prisene fort blir et par hundre tusen kroner høyere og bagasjerommene nærmer seg et par hundre liter snauere. 

Men prestisjen har også en pris mange ønsker å betale.

Og her kommer DS til kort.

I dette prisbildet er DS 7 sine største fortrinn er at den er romslig og litt luksuriøs – og at den har firehjulsdrift og muligheten til å kjøre billig og utslippsfritt i det daglige. Rekkevidden på strøm er oppgitt til hele 58 kilometer. Vår relativt korte testkjøring i Paris ga ikke mulighet til å etterprøve dette i praksis på riktige premisser. Dette kommer vi tilbake til når de første bilene kommer til Norge i god tid innen kulda forsvinner.

Det litt fremmede navnet bør i hvert fall ikke være noe hinder. Bilen er et gjennomført PSA-produkt, altså bygd på velprøvd mekanikk og teknologi vi finner i Citroën og Peugeot – og for så vidt nyere Opel.

Les også: Nå er det halvannet års ventetid på denne dieselbilen

LUKSUS: Interiøret i bilene som kommer til Norge har helskinn og gir stor grad av luksusfølelse.

Best på komfort

Drivlinjen med den ladbare hybridteknologien og firehjulsdriften, er den samme som kommer i Peugeot 3008 og Opel Grandland. Citroën C5 Aircross får også hybridløsningen, men dessverre ikke firehjulsdriften.

3008 og Grandland havner cirka 80.000 kroner under DS 7 i pris, på nivå med en bra utstyrt Outlander. Vi kan forsvare prisdifferansen til Outlander, men hva med avstanden til konsernsøsknene? 

DS 7 er drøye 10 centimeter lenger enn disse, og har primært bedre bagasjeplass. Men det ligger større verdier i opplevelsen av å kjøre en bil som skiller seg litt ut fra øvrig dusinvare – og utelukkende i positiv retning.

Komforten er trolig best i klassen, litt mykere og vesentlig mindre påvirket av støyen fra underlaget enn konkurrentene. Det siste baserer vi primært på inntrykket vi fikk av en bensindrevet DS 7 med 225 hester vi tidligere har testet.

Les også: Her er bilen som vinner i ladekøen

Mindre gummi

DS 7 hybrid kommer i tillegg til Norge med helt nye dekk i den ganske uvanlige dimensjonen 205x55R19, mot de øvrige versjonenes 235x55R19. I teorien bør hele 12 centimeter mindre gummi mot asfalten bety ytterligere støyreduksjon fra underlaget.

Og for å understreke hvor sensitiv en helelektrisk bil er for diverse motstand fra vekt, vind eller underlag:

Skifter du til den litt bredere dekkdimensjonen på DS 7, så reduseres den teoretiske rekkevidden på elektrisitet fra 58 til 52 kilometer.

Interiøret i DS 7 er i samme stil som i den mindre og helelektriske DS 3 Crossback E-Tense, som vi kjørte for noen uker siden. Men i storebror er materialkvaliteten høyere og mer gjennomført. Brukervennligheten er generelt bra, men selvsagt med et par franske særegenheter, som for eksempel betjeningen av cruisekontrollen.

Les også: Uvisst om bestselgeren kommer som elbil til Norge

Mer enn nok

Førerplassen kan virke litt rotete ved første øyekast, men det er mest på grunn av de særpregete effektene og mønstrene DS liker å kle bilene med. Etter kort tids bruk sitter det meste i både øyne og fingre. 

Drivlinjen består av en 1,6 liters bensinmotor med 200 hester og to elektriske motorer på 110 hester hver – en foran og en bak. Når disse jobber samtidig, blir den totale effekten på 300 hester og 520 newtonmeter. Mer enn nok i absolutt alle sammenhenger.

Bilen gir deg et betryggende skyv når du tråkker litt på gassen – og et voldsomt spark når du måtte finne på å trigge dragraceren i deg. For det er en fordel at kreftene styres mest mulig rett fram. DS 7 blir aldri noen bil for de heftige svingene.

Under mer normal kjøring, kan du stille inn bilen i ulike kjøremodi – også ren eldrift. I hybrid modus skjer overgangene fra eldrift til bensindrift nærmest umerkelig. Automaten med åtte trinn kjenner vi fra øvrige biler i PSA-konsernet. Den fungerer utmerket også her. 

Les også: Derfor er vinnerdekkene suverene i vår store dekktest

Lovende førsteinntrykk

Lader du hjemme med standard kontakt, trenger du rundt åtte timer på å kunne starte opp med fullt batteri. Med en veggboks trenger du en time og 45 minutter. Og bruker du bilen etter hensikten – altså lader hver dag – så kan kanskje bilens helelektriske kompetanse gi deg ytterligere fordeler på sikt.

Bilen vi testet i Paris, hadde en sensor i frontruten som lyste blått hver gang bilen gikk på elektrisitet. Det er en forberedelse til kommende teknologi med såkalte virtuelle gjerder (geofence), der det registreres at du kjører elektrisk i bestemte lavutslippssoner og avgiftsberegnes deretter.

Grundigere testing i Norge senere i vinter, vil vise om DS 7 kan forsvare det lovende førsteinntrykket.