KAN BLI DEN SISTE: Espace har ikke stått på menyen hos den norske Renault-importøren, men det har derimot Scénic, den rimeligere og mer kompakte flerbruksbilen, her i lang og kort versjon. Foto: Renault

Flerbruksbilene blir ofre for SUV-trend og korona:

Nå kommer dødsstøtet for en av bilhistoriens beste idéer

De var blant 1980-tallets beste idéer. De er blant 2020-tallets dårligste. Det er bare å innse det: Flerbruksbilene dør ut.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Renault legger ned de ikoniske flerbruksbilene Espace og Scénic, hevder troverdige kilder.

Det er globale trender, og ikke Nissan/Renault-alliansens knakende sammenføyninger, som kommer til å ta livet av de to ikoniske modellene Renault Espace og Scénic.

Les også: Motor-test av Renault Grand Scénic

Går man ut og forsvarer flerbruksbilkonseptet mot SUV-er i 2020, får man tåle å høre tilsvaret «OK, boomer» rett som det er.

Men det er ikke tvil om at flerbruksbilen var en god idé på 1980-tallet.

Gjenbruk av god idé

Ikke at idéen var ny: 

Allerede i 1956 hadde italienske Fiat lansert et plassvidunder av en bil ved navn Fiat 600 Multipla, som brukte ideen med å strekke ut innvendig plass ved å bygge i høyden og derved få plass til seks personer innenfor svært begrensede ytre dimensjoner.

PIONEREN: Fiat lanserte sin flerbruksbil 600 Multipla allerede i 1956. Copyright By Mr.choppers - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30705420

Fiat var nok forut for sin tid og for tidlig ute, men i 1983 var tiden åpenbart moden igjen for en romslig familiefrakter med bedre kjøreegenskaper og kvalitetsopplevelse enn de varebilbaserte familiefrakterne man hadde måttet nøye seg med til da.

Da ble Dodge Caravan lansert i USA, senere kjent som Chrysler Voyager i Europa.

Glassfiber

Omtrent samtidig ferdigstilte Renault sin Espace, som på mange måter tok konseptet videre ved å lansere et lettvekts-«monospace»-karosseri i glassfiber, nærmere 600 Multipla-konseptet med relativt kompakt størrelse, men fantastisk god plassutnyttelse.

GENIAL: Renault Espace var ikke lengre enn dagens Ford Focus da den kom i 1984, men tilbød et hav av plass. I alt 1,4 millioner Espace av fem generasjoner er blitt produsert.

Ingen av de to har likevel æren for å ha reintrodusert flerbruks-konseptet i bilindustrien; allerede i 1982 hadde nemlig Nissan lansert den smarte, kompakte Prairie – en høyreist, romslig stasjonsvogn med skyvedører bak, utvilsomt en forløper til de to mer kjente modellene nevnt ovenfor.

TIDLIGERE: Nissan lanserte smarte Prairie med skyvedører alt i 1982. De var ikke i allianse med Renault den gangen, men inspirerte tydeligvis den franske produsenten til å videreutvikle konseptet flerbruksbil.

En ny bilklasse var skapt og de fleste store bilprodusentene hev seg på den nye trenden og kom med sine varianter over flerbruksbil (av Multi Purpose Vehicle eller «MPV»)-konseptet.

Med Renault (igjen!) Scénic kom en mer kompakt og rimeligere, men også svært fleksibel og praktisk flerbruksbilkategori på markedet på 90-tallet.

Så kom SUV-ene for alvor.

Den ene etter den andre av Renaults konkurrenter har etter 2010 kuttet ut flerbruksbilene fra produktutvalget. Volkswagen Touran og Ford S-Max holder fortsatt stand, men mister også gradvis kundegrunnlag.

Og nå går det altså mot slutten for Renaults familiefraktere også, ifølge Automotive News Europe (ANE), som har informasjonen fra fire ulike kilder i industrien som arbeider tett på Renault.

– Både Espace og Scénic, og dessuten storbilen Talisman, ryker, hevder kildene ifølge ANE, selv om de legger til at det er «praktisk talt, men ikke definitivt» avgjort.

Flere forklarende faktorer taler for at Renault legger ned modellene. 

Viktigst blant dem er selvsagt fallende salg.

Flerbruksbiler er ikke trendy lenger. Konkurrenten PSA Peugeot Citroën har forlengst begynt å tilby SUVer med flerbruks-egenskaper som har suksess i markedet, mens både Espace og Scénic har ramlet på salgsstatistikken.

Det samme gjelder familiebilen Talisman. Salget av de tre modellene falt i 2019 med henholdsvis 20, 16 og 20 prosent i forhold til året før og Renault hadde sitt første negative resultat på ti år.

Les også: Ford motstår trendene med elektrifisering av S-Max og Galaxy

Allerede før koronakrisen slo inn med full styrke, slet med andre ord den franske produsenten med sviktende resultater etter at den tidligere toppsjefen, Carlos Ghosn, forsvant ut av bildet etter sin skandaleombruste arrestasjon høsten 2018.

Renault-konsernet, som den franske staten eier 15 prosent av, forhandler for tiden om en krisehjelp pakke på opp mot 50 milliarder kroner.

Les også: Carlos Ghosn: – Jeg var gissel i et rigget system

«Renault kan gå under»

Den franske finansministeren Bruno le Maire sa i et intervju med avisen le Figaro sist uke, at Renault, uten massiv hjelp, står i fare for å forsvinne.

Da må det kuttes kostnader.

Og da må det kuttes der resultatene svikter.

Hva som vil skje videre får vi visstnok vite torsdag. Da er det forventet at Nissan og Renault, to av de tre partnerne i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen, legger frem sine planer for veien videre.

ANE mener å vite at en restrukturering kombinert med et tettere samarbeid mellom de to, etter en periode der alliansen så ut til å rakne, er på trappene.

Den kan innebære stenging av fabrikker (Nissans anlegg i Barcelona nevnes), og fremtidig produksjon av Renaults SUV-er Captur og Kadjar i Nissans fabrikk i Sunderland i England.