Den kinesiske mur
INGEN HINDRING: Den kinesiske mur skremmer verdens største bilprodusenter mindre enn den amerikanske presidentens handelsmurer. Foto: Flickr
Trumps handelskrig eskalerer satsning i Kina:

Velger Den kinesiske mur framfor handelsmur

Parallelt med opptrappingen av president Donald Trumps handelskrig mot Kina, kommer stadig hyppigere meldinger om hvordan verdens store bilprodusenter velger å investere milliardbeløp i fabrikkanlegg i Kina.

Del denne artikkelen

For to uker siden varslet Volkswagen at de vil investere blytungt i Foshan-anlegget i Guangdong-provinsen sør i Kina, for å kunne doble produksjonen ved fabrikken fra 300.000 til 600.000 biler årlig.

Nye T-Roc og snart også Audi Q2L er blant modellene som skal lages ved dette anlegget, som blir en nøkkelfabrikk for VAG-konsernets SUV-satsning i Kina.

Les også: Tesla har nådd produksjonsmålet

Tesla Motors sier nå at de vil bygge et anlegg nær Shanghai, hvor de skal kunne produsere nær 500.000 biler årlig.

Det blir Teslas i særklasse største produksjonsanlegg utenfor USA.

Samtidig har Tesla som det første bilmerket måttet sette opp prisene i Kina som resultat av handelskrigen mellom USA og Kina. Etter USAs beslutning om å innføre straffetoll svarte kinesiske myndigheter med å øke tollen på import av amerikanske biler fra 25 til 40 prosent.

Tesla annonserte denne uken at de derfor øker prisene på Model S og Model X mellom 175.000 og 290.000 kroner, avhengig av modelltype.

Les også: Dette er bilnyhetene som kommer

VW fabrikkSATSER: Fra Volkswagens fabrikk i Foshan, Kina

Også BMW annonserer ytterligere opptrapping i Kina.

Fabrikken i Shenyang i Liaoning-provinsen øker kapasiteten slik at det skal kunne produseres 520.000 BMW’er her i 2019. I tillegg har BMW annonsert at den helelektriske iX3 bare vil produseres i Kina, med eksport herfra til andre markeder verden over.

iX3-produksjonen skal etter planen starte i 2020.