Nye kinesiske Lynk&Co skal til Norge
KINESER I GØTEBORG: Lynk&Co 01skal bygges i samarbeid med Volvo og ble vist fram for første gang i Gøteborg for noen timer siden.
lynk&co eksteriør
OPPKOPLET: Interiøret er bygget opp på samme mate som en modern smart telefon. Du vil alltid være koplet opp mot nettet i denne bilen. Foto: Geely
lynk&cop interiør som volvo
FLERE KOMMER: Det kan bygges flere modeller på denne plattformen og Lynk&Co 01 er bare starten. Denne sportslige konseptbilen ble også vist fram i går. Foto: Geely
lynk&co bak 2016
ELEKTRSIK: Salget av Lynk&Co 01 starter i Kina neste år, men den kommer ikke til oss før høsten 2018. Den elektriske og den ladbare bybridutgaven blir de viktigste. Foto: Geely

Bilen heter Lynk&Co, er kinesisk og skal ta norske kjøpere med storm

Denne bilen heter Lynk&Co 01. SUV-en er kinesisk, blir elektrisk og skal bygges på Volvos nye småbilplattform. Et helt nytt bilmerke er spennende, men her er det mer: Du kan kjøpe eller lease bilen på internett, bilselgeren leverer bilen på døren din og prisen kan bli opptill 25 prosent lavere enn for konkurrentene.

Det er ikke ofte det dukker opp helt nye bilmerker. Kinesiske Geely, som kjøpte Volvo i 2010, har bygget biler for hjemmemarkedet i noen år allerede. Lynk&Co 01 er imildertid noe helt nytt. Bilen skal bygges på den nye, lille plattformen som er utviklet sammen med Volvo. Det blir en kompakt SUV med alt det sikkerhetsutstyret du vanligvis finner i en Volvo, samtidig som den har utstyr som gjør at du alltid er koplet opp på nettet.

Målgruppe er unge, urbane mennesker, som ønsker både comfort og sikkerhet, samtidig som de er koplet opp mot resten av verden mens de sitter i bilen. Salget starter etter sommeren neste år i Kina. Til Europa kommer den på slutten av 2018. De første bilene skal bygges i Kina.

Neste høst vil også Volvo vise sin nye, kompakte SUV XC40, som skal bygges på den samme plattformen.

Lynk&Co 01 får to vanlige forbrenningsmotorer med tre og fire sylindrer, men mest spennende er en rene elektrisk utgave og en ladbar hybrid. Prisen er ennå ikke annonsert, men Geelys markedssjef Alain Visser, sier følgende til motor.no: – Dette blir en premium bil, med alt viktig sikkerhetsutstyr som standard, til prisen av en vanlig familiebil.

Det kan bety opptil 25 prosent billigere enn tilsvarende tyske premium-biler. Dette kan Lynk&Co klare ved å selge uten et forhandlernettverk, som ifølge Visser utgjør rundt 25 prosent av salgssummen til en bil. I stedet vil du kunne kjøpe eller lease bilen på internet. Når bilen er ferdig, kommer selgeren hjem til deg med bilen. Service og reparasjoner vil trolig bli gjort på Volvos verksteder.  Privatleasing øker kraftig over hele verden og derfor vil omrent halvparten av bilene bli leaset, tror Geely.  Det vil også være mulig med et rent kjøp dersom du ønsker det.

Det kan bygges flere modeller på denne plattformen og Lynk&Co 01 er bare starten. I løpet av de neste årene vil vi se flere biler med Lynk&Co-logoen på bakluken. En sportslig konseptbil ble også vist fram i går.