KVARTETT: BMW viser nå fram sin første elektriske sedan – i4. I 2021 vil BMW ha serieproduksjon av fire vidt forskjellige elbiler: BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNext. Foto: BMW

BMW lover Tesla konkurranse med nye i4:

«Dette er summen av en perfekt BMW»

BMW Concept i4 er en smakebit på den nye helelektriske BMW i4 som går i produksjon til neste år. Bilen som skal i serieproduksjon neste år, får en rekkevidde på omlag 600 km.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Med Concept i4 viser BMW hvordan deres første elektriske familiesedan, som vil utfordre Tesla Model 3, kommer til å se ut.

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – som også er elektrisk, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Serieproduksjonen av BMW i4 starter i 2021. I mellomtiden gir konseptbilen, som skal ligge nær opp til det endelige produktet, et godt inntrykk av hva som er i vente.

Ikke bare med i4: «En rekke designelementer fra både eksteriøret og interiøret til konseptbilen vil bli finne i både BMW i4 og andre kommende elektriske modeller fra BMW», heter det fra selskapet.

CURVED DISPLAY: En del dekor-detaljer i interiøret vil nok forbli på konseptstadiet, men vi forventer å se den kurvede skjermen , som sømløst integrerer instrumentpanel og multimedia-display, gå videre til produksjon.

Blir ikke iX5

BMW i4 er bare én av de kommende ladbare modellene som lanseres fra BMW-konsernet de neste årene. I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil selskapet tilby 25 ladbare modeller. Frem mot 2025, forventes salget av ladbare modeller fra BMW Group (som inkluderer Mini), å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.

I 2021 vil BMW ha serieproduksjon av fire vidt forskjellige elbiler: BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNext.

Sistnevnte, en større elektrisk SUV enn iX3, kommer ifølge Marius Tegneby til å få et mer konvensjonelt navn som produksjonsbil.

– Men det blir ikke iX5, sier Tegneby til Motor.

Han legger til at i4 og modellen som i dag går under navnet iNext vil komme omtrent samtidig mot slutten av 2021, men det forventes ikke at bilene vil kunne leveres til norske kunder før over årsskiftet.

FALSK GRILL: Den er svært synlig, men har andre funksjoner enn grillen på biler med forbrenningsmotor; den huser en rekke sensorer til førerassistanse- og sikkerhetssystemer.

Skarpe og glatte linjer

i4 er basert på en 4-serie i versjon Gran Coupe, altså med fire dører, og er med andre ord en sedan. Skal vi tro informasjonen fra produsenten, har den et langt romsligere interiør enn hva bilens dynamiske proporsjoner antyder.

Eksteriørdesignet karakteriseres av både skarpe og glatte linjer, og de nødvendige aerodynamiske elementene som må til for å maksimere bilens elektriske rekkevidde. Den spesielle fargen er døpt «Frozen Light Copper».

Det er den samme som benyttes på BMW Vision iNext, studiemodellen til den helelektriske SUV-en som også går i produksjon i 2021.

COUPÉ-SEDAN: i4 blir en elektrisk Gran Coupé-utgave av 4-serien.

Bred, kurvet skjerm

Med Concept i4 har BMW hatt som mål å redusere antall fysiske knapper rundt om på dashbordet og midtkonsollen. Derfor er nesten alle betjeningsfunksjonene lagt til i den store skjermen, som strekker seg hele veien fra førersiden over til passasjersiden.

Den tradisjonelle girspaken er byttet ut med en skyvebryter. Elementer som iDrive-dreiehjulet i midtkonsollen og minne-knappene for setene, plassert i dørene, har krystallglass-finish som i BMWs flaggskip-modeller.

Curved Display skal ifølge BMW gi en smakebit av neste generasjons operativsystem, som introduseres i nye BMW-modeller fra 2021. Her kan man blant annet veksle mellom tre kjøremodi: «Core», «Sport» og «Efficient». De differensieres visuelt med ulik presentasjon av grafikk på skjermen samt forskjellige belysninger rundt dashbordet og i dørene.

Håndbevegelser som styrer ulike funksjoner i multimedia/«infotainment»-systemet er ikke nytt hos BMW og går igjen i i4. Volum, radiokanal, mediespor, telefonanrop og annet skal kunne endres med enkle håndbevegelser foran dashbordet.

Et kamera i cockpiten registrerer gestikuleringen og infotainmentsystemet skal reagere like raskt som om man skulle trykke på en fysisk knapp eller en berøringssskjerm.

I fremtidige modeller annonserer BMW stadig nye funksjoner som skal legges til for sømløs betjening.

Bilen vil bygge på det BMW kaller femte generasjon eDrive-teknologi. Den elektriske motoren, ladeenheten og høyspenningsbatteriet er helt nyutviklet for å ta et viktig skritt fremover med de elektriske drivlinjene.

Ytelsesmessig gir det seg utslag i en maksimal effekt på 390 kW – eller 530 hestekrefter – på nivå med V8-bensinmotoren som i dag sitter i en rekke toppmodeller hos BMW.

Batteripakken har en kapasitet på «omtrent »80 kWt, som skal være tilstrekkelig for å gi en elektrisk rekkevidde på opptil 600 kilometer (WLTP). Sprinten fra 0-100 kilometer i timen skal ta cirka 4 sekunder, mens toppfarten blir over 200 kilometer i timen.

Teknologi under overflaten

Den såkalte «Nyre-grillen» som kjennetegner BMWs modeller har vokst betraktelig på merkets nyeste modeller, spesielt på 7-serie og X7. Det faller ikke i smak hos alle, men også på i4 gjør grillen (som ikke er en grill i tradisjonell forstand, men en slags skjerm) mye av seg.

Denne prominente, lukkede «grillen» er det produsenten kaller koblingen mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid. Den har også fått ny funksjonalitet, siden den ikke lenger har som mål om å kjøle ned en tradisjonell forbrenningsmotor.

Nå er den forvandlet til et såkalt «intelligenspanel» som inneholder flere sensorer, noe vi ser komme i stadig flere elbiler.

PS: Det er investert tilsammen 200 millioner euro (over to milliarder kroner) for å starte serieproduksjonen av BMW i4 på BMWs fabrikk i München. Den vil komme i gang i 2021 og vil foregå side om side med modeller med vanlige forbrenningsmotorer og en rekke ladbare hybrider.