ÅTTENDE GENERASJON: Selve karosseriformen er velkjent, og i praksis identisk med sjuende generasjon. Men lyktedesignet i fronten skiller den nye modellen ut i trafikkbildet. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Prøvekjørt: Volkswagen Golf

Nesten ingen kjøper denne lenger

For noen år siden ville en ny generasjon Golf vært en de viktigste nyhetene i bilverden – og en sikker suksess på det norske markedet. Den tiden er over.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Åttende generasjon Golf kommer uten lademulighet – inntil videre.

Bilen du ser bilder av her, er åttende generasjon Golf. 

Og den selges knapt i denne versjonen.

Det skyldes ikke fargen.

Motoriseringen derimot. Uten noen form elektrifisering utover en mildhybridløsning, er ikke dette en bil for nordmenn.

Les Motors biltester her Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Synker ikke til bunns

I 2019 ble det solgt 10 025 Golf i Norge. Av disse var 9198 heleelektriske. Så langt i 2020 er det solgt 1959 Golf. 1902 av dem er helelektriske.

Så har du trolig fått med deg at Volkswagen skal legge ned produksjonen av elektriske Golf. Planen var å gjøre det i sommer. Nå er dette utsatt til tampen av året, i påvente av koronakrisen.

Det betyr selvsagt ikke at Volkswagen synker til bunns på nyregistreringslistene her i landet. ID.3 skal etter planen komme på veiene på sensommeren – og like planlagt overta posisjonen til den elektriske Golfen. 

Og senere i år kommer det også noen ladbare hybridmodeller av Golf.

LIK: Fra denne vinkelen er Golf på sitt mest typiske, med den lille knekken på bakre siderute og karosseriskjøten i flukt med baklyset.

Ja, vi skriver i flertall. For de kommer med enten 204 eller 245 hester. Den første mer komfortabelt satt opp – etter ønske fra blant annet det norske markedet. Den andre i mer klassisk GTI-versjon.

Med disse på plass, vil Golf-salget øke betraktelig. Men vi har uansett sett en Golf på salgstoppen her i Norge for siste gang.

Foreløpig har vi bare en modell og motorisering å forholde oss til: En 1,5 liters bensinmotor med 150 hester og en sjutrinns dobbelklutsjautomat (DSG), inkludert en lett hybridfunksjon. Denne skal i praksis kunne holde i gang alle bilens funksjoner når motoren kobles ut, for eksempel i et lyskryss eller når bilen ruller uten gasspådrag.

STORE ENDRINGER: Interiøret i Golf er blitt helt nytt – og har nå de moderne funksjonene som kommer i helelektriske ID.3

Ikonisk design

Denne Golfen koster i dag rett i underkant av 400.000 kroner. Og som bensinbil betraktet, oppfører den seg eksemplarisk. Motoren er særdeles kvikk, og dobbelklutsjautomaten er nærmest sømløs under normal kjøring.

Alt sammen er pakket inn i et ikonisk design, med kjennetegn tilbake til ur-Golfen i 1974. Knekken på bakre siderute er kanskje det mest gjenkjennbare.

Dimensjoner og understell kjenner vi fra den utgående versjonen, selv om mye er fornyet og omarbeidet. Men det er umulig å merke endringer i kjøreopplevelse og komfortinntrykk, med mindre man hopper fra generasjon sju til åtte – og presser bilene maksimalt.

Det betyr ikke at det ikke er forskjeller på generasjonene. Interiøret er helt nytt og omarbeidet. Du finner knapt en knapp, bortsett fra de velkjente på rattet og en horisontal renne med et par nye under den store infotainmentskjermen.

Alt digitalt

Alle instrumenter er naturligvis digitale, og de fleste funksjoner skal nå styres via berøringsskjermen – eller enda mer framtidsrettet: Med stemmestyring.

For en eksisterende Golf-eier kan overgangen føles stor – selv om det går raskt å sette seg inn i bruken. For en kommende ID.3-eier er det bare å venne seg til funksjonene. For det er gamle, konservative Golf som tar oss inn i brukeruniverset til kommende elbiler fra Volkswagen-konsernet.

Og den gjør det godt.

Men uten ledning blir det for de svært få.