OVERTAR RATTET: Nøkkeloverrekkelse i samferdselsdepartementet mellom Jon Georg Dale og Knut Arild Hareide i Oslo. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Hareide blir ny samferdselsminister:

Fikk ett råd: Kjør på!

Påtroppende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) fikk ett råd fra forgjengeren Jon Georg Dale (Frp) under nøkkeloverrekkelsen fredag: Ikke reversér utviklingen på samferdselsfeltet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Hareide var en av mange nye statsråder da Erna Solbergpresenterte den nye regjeringen fredag.

Den tidligere KrF-lederen overtar posisjonen som leder av det som var Fremskrittspartiets kanskje aller fremste utstillingsvindu i over seks år i regjeringen, nemlig samferdselsdepartementet.

– Vår vei videre er å fortsette bygge vei, sa Dale før han ga nøkkelen til den nye samferdselsministeren.

– I Samferdselsdepartementet har vi fått til mye, som jeg tror vi vil være stolte av i mange år. Det ene rådet jeg vil gi Hareide er å ikke reversere utviklingen i samferdselssektoren. Jeg håper den nye regjeringen vil fortsette den linjen vi har ført og holder fingrene unna de irreversible grepene vi har fått til, sa Dale.

– Det er grunn til å være imponert over mange av de politiske resultatene dere har fått til. Du kan gå ut av dette kontoret med hodet høyt hevet, repliserte Hareide.

Nummer tre

Hareide var miljøvernminister i Bondevik II-regjeringen i 2004-05, og ble valgt til partileder i Kristelig Folkeparti i 2011. Etter at han i 2018 anbefalte partiet å søke samarbeid mot venstre, tapte han den interne maktkampen – og gikk av som partileder i januar i fjor.

Hareide ledet Stortingets transport- og kommunikasjonskomité i perioden 2009-13, og kjenner samferdselsfeltet godt.

KrF har to ganger tidligere besatt denne statsrådsposten, senest Dag Jostein Fjærvoll i 1999-2000.

Særlig på to områder vil en KrF-statsråd trolig skyve regjeringen i en annen retning enn under Frp-regimet: Fartsgrensekontroll og veiprisingssaken.

Flertallet i transportkomiteen lot for et snaut år siden et KrF-forslag om å utrede veiprising smuldre fullstendig bort, mens KrF har varslet en langt mer restriktiv posisjon på fartsgrenser enn Frp – selv om begge partiene samlet seg bak samferdselspunktene i Granavolden-plattformen.