Tre biler på vei
NORGES-BMW: X1 har vært en av BMWs bestselgere i Norge i noen år. Som ladbar hybrid til en hyggelig pris, vil den få et nytt og bedre liv – med modellnavnet xDrive 25e. Her med X3 xDrive30e og X5 xDrive45e på hjul. Foto: BMW
BMW med ny norgesbil:

Lover over fem mil rekkevidde

Den tyske produsenten fortsatte å selge bra i Norge i 2019 tross noen svakhetstegn. Nå ruster den tyske produsenten seg offensivt for 2020 – med tung satsing på ladehybrider.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: BMW lanserer to nye ladbare SUV-er i et stadig mer populært segment.

BMW er et av de mest populære bilmerkene i Norge og bestselgende i premium-klassen. I 2019 klarte de med et nødskrik å beholde 4. plassen på registreringsstatistikken til OFV, til tross for en nedgang i volum på 16,7 prosent i et marked som endte ned 3,8 prosent.

Selv om BMW har fortsatt å gjøre det bra i det norske markedet det siste året – i hovedsak takket være elbilen i3 – merket de svikten i etterspørsel etter det folkelig prisede alternativet de har i kategorien ladbare hybrider, den kompakte flerbruksbilen 225e.

På høstparten i fjor kom medisinen i form av nye ladehybrider:

Først BMW X5 xDrive45e, så sedanen 330e med ny og større batteripakke, og straks starter leveringen av BMW X3 xDrive30e som vil konkurrere mot Audis ladbare Q5.

Nå varsler BMW at X1 xDrive25e lanseres i mars, med bestilling fra midten av januar. Startprisen er 423.000 kroner, eksl. frakt- og leveringskostnader.

Summetone

Standardutstyret på de norske modellene inkluderer 17 tommers aluminiumsfelger, multifunksjonsratt, LED hovedlys, oppvarmede forseter, takreling, alarm og flere BMW Connect-tjenester.

Såkalt akustisk fotgjengervarsling er standard. Det vil si at ved ren elektrisk kjøring gir bilen fra seg en diskret «summetone» i hastigheter opp til 30 kilometer i timen, slik den nye europeiske lovgivningen krever for elbiler.

Også den noe lavere og mer sporty designede X2 kommer som ladbar hybrid noe senere på året (X2 xDrive 25e). Prisen for den er ennå ikke fastsatt.

De to nye ladbare hybridene deler samme såkalte drivlinje (i hovedsak motor og girkasse). En 1,5 liters 3-sylindret turbo bensinmotor på 125 hk, med et dreiemoment på 220 newtonmeter, leverer kreftene til forhjulene gjennom en 6-trinns Steptronic automatgirkasse. I tillegg kommer kreftene til bakhjulene, som kommer fra en elektrisk motor på 95 hk med et dreiemoment på 165 Nm. Samlet effekt på drivlinjen er 220 hk med et dreiemoment på 385 Nm.

Les også: Satser stort på utskjelt teknologi

Biler i fjellandskapI HØYDEN: Nye X1, med X2 bak.

Opptil 52 kilometer 

Batteriet befinner seg under baksetet og har en bruttokapasitet oppgitt til 10 kWt. Ifølge produsenten lades det fra 0 til 80 prosent på 2 timer og 24 minutter om man bruker en vegglader med 3,7 kW kapasitet, og fra 0-100 prosent på 3 timer og 12 minutter. Ved bruk av en vanlig stikkontakt med 2,2 kilowatt skal ladetiden for de samme størrelsene være på henholdsvis 3 timer og 48 minutter og 5 timer.

BMW X1 xDrive25e har en elektrisk rekkevidde som, med norsk standardutstyr, er kalkulert til opptil 52 kilometer målt etter WLTP-metoden. BMW oppgir også, for sammenligningens skyld med tidligere oppgaver, rekkevidden regnet tilbake til NEDC (NEDCcorr). Den verdien er 57 kilometer.

Ytelsene er som man kan forvente med en såpass sprek dobbelmotorisering: 

Med X1 xDrive 25e skal 0-100 km/t gjøres unna på 6,9 sekunder og toppfarten oppgis til 193 km/t. Ved ren elektrisk kjøring er toppfarten begrenset til 135 km/t. For

BMW X2 xDrive25e vil akselerasjonen fra 0-100 km/t bli 6,8 sekunder, mens toppfarten blir 195 km/t. Den elektriske toppfarten blir lik som på BMW X1 xDrive 25e.

 Bagasjerommet på BMW X1 xDrive25e har ifølge BMW et volum på 450 liter. Modellen kan også leveres med avtagbart tilhengerfeste. Dette er godkjent for en maksimal last på 750 kilo.

Les også: Varsler 70 km rekkevidde på nye ladehybrider

Rekker med bilerLADEBONANZA: Her ser vi BMW-konsernets ladbare modeller oppstilt på rekke og rad. Produsenten hevder de skal ha 25 elektrifiserte modeller på markedet i 2023. Foto: BMW

God tilgang

Hvordan BMW vil gjøre det i 2020 er, tross denne offensiven, et åpent spørsmål. Vi har spurt importøren om de kommer til å få nok biler til å dekke etterspørselen, og om elbilen i3 vil fortsette å stå imot konkurransen fra stadig flere kompakte elbiler med god rekkevidde. Til det svarer kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge følgende i en e-post: 

– Ja, vi har god tilgang på ladehybrider fremover. BMW i3 møter stadig tøffere konkurranse, men vi legger opp til et sunt og solid volum også i 2020. Vi skal ta vår del av kaka i de segmentene vi konkurrerer i.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?