Nærbilde av bil
SPORTY VOLVO: Med hjelp av Polestar kan Volvo-fansen nå få modellene i 60-serien i vesentlige spenstigere utgave. Foto: Knut Moberg
Viser fram Volvo Polestar Engineered i 60-serien:

Lokker med en heftigere Volvo

Her er Volvos nye «Polestar Engineered»-versjoner av 60-serien. Kanskje ikke biler for å duellere med BMW M eller Audi S og RS, men om ikke annet: Nå finnes det valgmuligheter for Volvo-kunder som ønsker noe merkbart heftigere enn standardmodellene.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: For dem som synes de vanlige Volvo-modellene blir for sedate, finnes det nå sportslige alternativ.

Polestar er i dag blitt et eget bilmerke i Volvo Cars-gruppen.

Men Polestar er også tekniske samarbeidspartnere innen det Volvo kaller «elektrifisert performance og effektoptimering». På enklere norsk: Mer sporty versjoner av Volvos hybrid-modeller, med skjerpede kjøreegenskaper og høyere ytelser.

De viderefører dermed en mangeårig historie med samarbeid fra dengang Polestar var spesialister innen motorsport og tuning.

I første omgang er det kun 60-serien (sedanen S60, stasjonsvognen V60 og SUV-en XC60) som modifiseres av Polestar.

S60 og V60 T8 Polestar Engineered er bygget på utstyrsversjon R-design, med en startpris på 738.900 kroner. XC60 Polestar Engineered starter på 925.900 kroner, inkludert frakt og levering.

Det er mellom 80.000 og 100.000 kroner mer enn det R-design-variantene koster.

Hjul på bilGODT DIMENSJONERT: Kraftige Brembo-bremser med gule kalipere smidd i ett stykke forteller noe om bilens sportslige ambisjoner.

Pryder hekk og front

Produktsjef Carsten Torp sier at kun T8-versjonene leveres med Polestar Engineered-logoen, en diskret versjon av Polestar-emblemet som pryder fronten og hekken på bilene.

En nærmere kikk på et eksemplar av S60 Polestar Engineered avslører en hel rekke detaljer som understreker at dette er noe spesielt: «Leppene» i fronten, diskrete sideskjørt og spesifikke, trapesformede enderør. I interiøret er det gule setebelter som sladrer om at det er en Polestar Engineered-bil vi har med å gjøre. Ellers har bilen R-design pedaler og matter, seter med nappa-skinn/tekstilkombinasjon og girhendler på rattet.

Les også: Polestar skal utfordre Tesla med el-SUV

Seter i bilFLASHY: Som i super-hybriden Polestar 1, er setebeltene i S60 Polestar Engineered knallgule. Det liver opp i en ellers mørk kupé.

Motorrom i bilSTIVET OPP: Fjærbensstag skal bidra til strammere oppførsel på veien. Legg merke til skruene for manuell justering av demperoppsettet!

Egne tekniske detaljer

Bilen er senket 1,2 cm i forhold til en standard S60. Spesifikke Polestar-felger (20 tommer som standard, 21 tommer som tilvalg) har en spesiell utforming for å gi plass til de godt dimensjonerte bremsene – med halvt flytende skiver og godt synlige, gule helstøpte kalipere med seks stempler.

Multilenke-hjuloppheng foran og bak, i tillegg til fjærbensstag foran og individuelt, manuelt justerbare dempere, bidrar til skarpere kjøreegenskaper.

Hybrid-drivlinjen – altså bensin- og elmotoren, samt girkassen – har selvsagt også gjennomgått Polestar-behandlingen. I rene ytelser gir det en maksimal effekt på 405 hk og et dreiemoment på solide 670 Newtonmeter, hele 240 Nm mer enn fra vanlig T8-drivlinje.

Dette skal være tilstrekkelige til å sikre ytelser en sportsbil verdig:

4,4 sekunder på 0-100 km/t S60, 4,6 sekunder for V60 og 5,4 sekunder for den tyngre og høyere XC60.

Batteripakken er økt fra 10,4 til 11,8 kWt, og skal gi opptil 43 km på strøm for S60/V60 og 36 km for XC60 T8 Polestar Engineered.

Les også: Sjokkpris på Polestars første modell

Mann som foreleserEKSPERTEN FORKLARER: Produktsjef Carsten Torp går i teknisk detalj for å vise hva som gjør Polestar Engineered-bilene spesielle.

Eget kjøreprogram

Bilene er utstyrt med en ekstra kjøremodus kalt ganske enkelt Polestar Engineered. Mens effekt- og momentoptimering er aktive uansett, gir denne innstillingen i tillegg optimering av firehjulsdriften (AWD) med mer moment til bakhjulene. Den gir dessuten raskere respons på gass og motor, giroverføringshastighet og presisjon. 

Bilen vil dessuten «henge» på girene for å opprettholde responsen.

Motor kommer tilbake med prøvekjøring av Polestar-versjonene.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?