MODERNE IGJEN: Med batterielektrisk motor blir plutselig Renault Twingo aktuell for dem som ønsker en rimelig bybil med liten svingradius og ok rekkevidde. Foto: Renault

Renault lanserer helelektrisk Twingo:

Plutselig ble denne gamlingen moderne

Mange stusset da lille Renault Twingo ble lansert i 2014 med motoren bak og bakhjulsdrift – sist sett og hørt i «bobla» til Volkswagen. Men i elektrisk versjon blir plutselig det meste riktig med denne bilen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Småbilene er populære sørover i Europa. Nå blir stadig flere av dem helelektriske.

Twingo er i utgangspunktet et samarbeid med Daimler-eide Smart – og mye er felles med Smart «forfour». 

Nå lanseres altså modellen i en helelektrisk versjon.

Første offisielle visning blir allerede under den store bilutstillingen i Genève til uka.

Modellen blir den sjuende helelektriske fra Renault. I Norge er naturligvis Zoe den mest kjente. Twingo er vesentlig mindre, og godkjent for fire personer. Den får et batteri på 22 kWt og en oppgitt rekkevidde på 180 kilometer i blandet syklus.

 

 

 

 

Trillinger truer

Størrelsesmessig konkurrerer den direkte med de mer kjente trillingene fra Volkswagen-konsernet – e-up!, Skoda Citigo e og Seat Mii.

Men vi kan se fram til flere spennende elektriske småtasser på markedet: Den retroinspirerte veteranen Fiat 500 kommer i oppradert versjon. Og den retroinspirerte nykommeren Honda e er like rundt hjørnet. Bilen som langt på vei har gitt navn til denne klassen, men som også har vokst seg ut av den – Mini – er også snart ute på veiene.

Men de tre sistnevnte her vil ligge i et høyere prissjikt enn Renaults nykommer. Twingo skal først og fremst være en billig bil.

Og da bør den ikke være dyrere enn VW-konsernets trillinger med bedre rekkevidde. Da snakker vi om en startpris pris godt under 200.000-grensen.