UTFORDRING: Mercedes-sjefen Ola Källenius, her fra EQC-lanseringen i USA for et år siden, bekrefter nå at det blir utfordrende å nå EUs nye utslippsmål. Foto: Daimler

Mercedes frykter milliardbøter:

Firedobler produksjonen av elektrifiserte biler

Mercedes risikerer nærmere 10 milliarder i bøter hvis de ikke får senket CO2-utslippet på modellflåten. Nå firedobles produksjonen av utslippsvennligere biler.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: EU truer med svimlende bøter for bilprodusentene som ikke har en modellportefølje som kommer under CO2-kravet på 95 g/km.

I januar offentliggjorde PA Consulting en rapport der 13 bilprodusenter ble målt opp mot de de nye utslippsmålene. I følge selskapet kan Mercedes bli straffet med bøter på nærmere 10 milliarder kroner.

I forrige uke innrømmet Daimlers administrerende direktør, Ola Källenius, at det vil være en utfordring å møte utslippskravene som trådte i kraft fra årsskiftet.

I en oppfølgende e-post til Electrek skriver en representant for konsernet at det planlegges å firedoble andelen helelektriske og ladbare kjøretøy i totalomsetningen for 2020, og at denne økningen er knyttet til selskapets egen batteriproduksjon.

ØKER TRYKKET: El-SUV-en Mercedes EQC er symbolet på elektrifiseringen av Mercedes. Men de må produsere langt flere utslippsvennlige biler om de skal klare de nye og strengere utslippskravene. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Avfeier EQC-brems

Han skriver videre at batteriene vil bli produsert i ni anlegg på sju steder på tre kontinenter. Han avfeier også spekulasjonene om at produksjonen av EQC er redusert:

 «Vi fortsetter med planen om å produsere omtrent 50.000 EQC i 2020», skriver han.

Daimler bekrefter også at det kommer en helt ny elektrisk bil fra Mercedes i løpet av året, og at det totalt vil være 10 slike i porteføljen innen utgangen av 2022. 

Navn og spesifikasjoner på den nye modellen har foreløpig ikke nådd offentligheten, men det er bekreftet at den vil bli produsert på fabrikken i Bremen – der også EQC lages.