GILDE FARGER: Åttende generasjon VW Golf skal ikke være kjedelig, om vi skal tolke fargevalget. Foto: Volkswagen AG

Åttende generasjon VW Golf blir ingen billigbil:

Dropper trolig diesel og stasjonsvogn

VW Golf 8 ble avduket i oktober, offisielt lansert internasjonalt i desember, men først nå har vi fått den en norsk pris for bilen. Trolig kommer denne Golf-generasjonen uten verken dieselmodeller eller stasjonsvogner i det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: VW-importøren legger frem modellprogrammet for nye Golf, og prissetter lanseringsmodellen.

Nye VW Golf, den 8. generasjonen i rekken siden den første Golf ble lansert i 1974, har nå fått en prislapp. Bilmodellen er etterhvert blitt en veritabel institusjon og har vært toppselgeren i Norge i hele 18 av årene den har vært i salg.

Den nyeste Golfen har kommet i skyggen av elbilen ID.3, bilen som kommer til å erstatte den bestselgende Golfen i Norge de siste årene, nemlig e-Golf. Ikke desto mindre vil det fortsatt være en viktig modell for den tyske produsenten og spesielt vil erstatteren til GTE – den ladbare hybriden – kunne gjøre det bra.

Golf med den nyeste bensinmotoren blir priset først:

Lanseringsmodellen heter Golf Style 150 eTSI DSG Det betyr at den er utstyrt med en 1,5-liters turbo-bensinmotor med et 48-volts mildhybridsystem (derav den lille «e»-en foran TSI).

Prisen på lanseringsmodellen, som kan bestilles nå, men vil leveres fra sommeren, er 385.700 kroner, eks. frakt- og levering.

Les også: «Det var lett for oss å droppe e-Golfen», sier VW-sjef

Begrenset modellprogram

Det er generelt et krympet Golf-program som blir å se i Norge.

Importøren har valgt å droppe dieselmotorene, og samtlige leveres med DSG dobbelkløtsj girkasse. Det kan se ut til at det heller ikke er aktuelt med noen stasjonsvogn i vårt marked, men en endelig beslutning skal – ifølge våre kilder – ikke tas før i månedsskiftet februar/mars.

Fra sommeren kommer innstegsmodellen Golf Life 110 eTSI DSG, to ladbare hybrider inklusive Golf GTE. Entusiastene vil sette pris på at de sportslige Golf GTI og Golf R også er tilbake på modellprogrammet i 8. generasjon, to modeller mange trodde ville bli droppet av hensyn til miljø-imaget.

Senere i høst kommer Golf med firehjulsdrift: Golf Style 190 TSI 4Motion DSG.

Dette er dermed de Golf-modellene som kommer på markedet i Norge i løpet av 2020:

Golf Life 110 eTSI DSG (mildhybrid), Golf Style 150 eTSI DSG (mildhybrid), Golf Style 190 TSI 4Motion DSG, Golf Style 204 TSI DSG (ladehybrid), Golf GTE 245 TSI DSG (ladehybrid), Golf GTI 245 TSI DSG, Golf R 320 TSI 4MOTION DSG.

Les også: Her er lanseringsplanene for elbilene i 2020

Ikke rørende billig

Lanseringsmodellen fremstår ikke akkurat som rimelig, men det skal sies at listen over standardutstyr er lang og omfattende. Her er hva VW-importøren lister opp:

  • Innovision Cockpit, 10,2 tommers heldigitalt instrumentpanel.

  • Discover Pro navigasjon med 10-tommers berøringsskjerm.

  • We Connect Plus, kontinuerlig oppkoblet (finnes allerede på siste Passat-modell).

  • Trådløs AppConnect med støtte for Android Auto og Apple CarPlay.

  • Prediktiv, Adaptiv cruise control, Lane Assist og Side Assist (som skal holde deg i filen og blindsoneovervåking for å unngå å bli truffet av biler i nabofilene).

  • Oppvarmet multifunksjonsratt med berøringsfølsomme-taster.

  • 3-soners Climatronic med automatisk klimakontroll.

  • Mildhybridteknologi eTSI med 48 volt-batteri og hjelpemotor for 10 prosent lavere forbruk.

  • Ladbare hybrider får det nye Litiumion-batteriet på 13 kWt, som gir økt elektrisk rekkevidde i forhold til forgjengeren.

  • Multicolor stemningsbelysning med 30 ulike fargenyanser.

  • 14-veis elektriske «ErgoActive» Sport-Komfortseter med minne på førersiden.

  • Harman Kardon lydsystem med 12-kanals forsterker på 480 Watt og subwoofer.

  • Head up-display med projisering i frontruten.

Dessuten tilbys bilen med IQ.Light LED Matrix hovedlys med 22 lysdioder i hver lyktemodul som ekstrautstyr.

Sikkerhetskommunikasjonen «Car 2X» gjennom WLAN blir foreløpig ikke tilgjengelig i Norge. Denne typen systemer, der bilen varsles via et nettbasert system med informasjon om potensielt farlige situasjoner fra andre bilers systemer, nødetater eller trafikkstasjoner, kommer til å bre om seg. Blant annet kommer Fords nye kompakt-SUV, Puma, med dette utstyret innen kort tid.