SJEKK DEN KJERRA! Publikum på fjorårets Shanghai-utstilling rundt en konseptutgave av hydrogenbilen Grove. Foto: Peter Raaum

Verdens største bilnasjon deler ikke alt:

Kina beholder de råeste elbilene selv

Når de første elbilene fra Kina losses på norske kaier blir designsmykkene igjen på den andre siden av jordkloden. Her er godbiter vi ikke får, eller må vente på.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Se de kinesiske bilene nordmenn blir snytt for.

FREKK TESLA: Xpeng P7.

Xpeng P7 – har kroppsfasong som Tesla Model S, men med langt frekkere snute og hekk. Selv om prisnivået legger seg tett opp til den mindre Tesla Model 3 er Xpeng P7 fullspekket med høyteknologi som blant annet «snakker» med andre biler og fotgjengere. Det amerikanske magasinet Forbes kaller nyheten «en smartere Tesla». Rekkevidden er oppgitt til å bikke 70 mil, som skal være det lengste en kinesisk elbilprodusent kan vise til – så langt.

GOD REKKEVIDDE: Xpeng G3.

 

Xpeng G3 –byr i følge produsenten på 52 mil bekymringsløs kjøring før lading. Innvendige plassen er som en Folkevogn Tiguan og fronten har fått en glattslikket kileform med merkelogoen «X» som eneste utvekst. Kladden på taket inneholder sensorer som mater det selvkjørende systemet med informasjon. Xpeng er, sammen med Nio og  Weltmeister, blant de kinesiske elbilprodusentene som har passert noen titalls tusen solgtekjøretøy.

BMW LIGHT: Wey VV7.

Wey VV7 – er en ny BMW-utfordrer som går rett i strupen på tyskernes mest innbringende nisjemodeller. Også i Kina er velstående bilkjøpere villig til å betale ekstra for en liten SUV som vil se ut som en coupé. Wey er heleid av storkonsernet Great Wall Motor som har behov for et premiummerke – og  finansielle muskler til å fullbyrde ambisjonene.

KRAFTLUKSUS: Bajoun RS-5.

Baojun RS-5 – har 1,5 liter turbomatet bensinmotor på 150 hester. Det digitale nivået er på høyde med for eksempel koreanske produsenter. Interiørmaterialer avslører at Bajoun er luksusmerket til Wuling, storprodusent av hverdagsbiler. Begge fabrikker samarbeider med amerikanske General Motors som lenge har vært tungt inne i Kina.

GIGA-SKJERM: Singulato is6.

Singulato is6 – «snakker» til omgivelsene ved hjelp av lysskilt med meldinger du kan taste inn selv. Merkenavnet «Singulato» er forhåndsprogammert til å alterneres med «I love you». Den helelektriske mellomklasse-SUVen har en oppgitt rekkevidde på 40 mil og dashbordet er en gigantisk flatskjerm på størrelse med noe av det større i norske stuer.

PRESIDENTEMNE: Trumpchi GS8.

Trumpchi GS8 – er en sjuseters «full-size» SUV og toppmodell til det GAC-eide merket som kom på banen i 2010. Salgsambisjoner i USA skal i 2019 ha fått myndighetene til å kreve navneskifte, da merkenavnet Trumpchi låter for mye som USAs president.

 

TEMPO: Nio EP9.

Nio EP9 – elektrisk supersportsbil som er kjent for banerekord på den tyske løpsbanen Nürburgring i 2017. Produksjonstakten skal være på høyde med svenske Koenigsegg og rekkevidden er oppgitt til rundt 42 mil. Nios behov for å tjene penger på masseproduksjon iveratas av SUV-modellene ES6, EC6 og ES8.

FOR TOPPENE: Hongqi H9.

Hongqi H9 – ble sluppet rett før koronakrisen. Ambisjonen om å selge flere hundre tusen biler i løpet av neste år kan ha fått et skudd for baugen. Toppmodellen H9 jager kundegruppen til Mercedes E-klasse og merkevaren Hongqi har tradisjoner som offisielt kjøretøy til Kinas øverste lederskap.

SKREDDERSYDD: Weltmeister EX6 Plus.

Weltmeister EX6 Plus – har «skreddersydde», franske Michelin-dekk med lav rullemotstand og oppgitt rekkevidde på 50 mil. Merkenavnet Weltmeister er rappet fra den tyske trekkspillprodusenten og forkortes ofte til WM. Produksjon av merkets ulike elbilmodeller har på det meste vært oppe i 1000 biler per måned.