Interiør i to biler
FØR OG NÅ: Omgivelsene rundt godstolen i Mercedes-merkets gamle flaggskip, GL-klasse, er ikke helt den samme som i nye elektriske EQC. Foto: Daimler
Sjekk førermiljøenes forvandling:

Denne plassen er ikke til å kjenne igjen

Interiøret rundt førerplassen i nye biler har vært gjenstand for formidable forandringer de siste årene. Sjekk bildene fra før og nå.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Digitalisering og ny designtrend er stikkordene.

Interiørene i VW og Skoda har blitt rene Audi og Volvo er ikke til å kjenne igjen.

På få år har også merker som BMW, Peugeot og Toyota røsket ut triste instrumenter og erstattet dem med rålekre, digitaliserte dashbord.

Du som kjører en eldre Golf, Passat, RAV, 3-serie eller annet –sammenlign bilen din med nyhetene her:

VW Golf GTi 2013: Lettleste instrumenter og edru plassering av alt fra luftdyser til brytere er tro mot første Golf fra 1974 – og radiodisplayet er fortsatt så lite at det kalles «musekino».

Interiør i bil2013-MODELL: VW Golf GTI.

VW Golf 2020: Et tospann med 10-tommers skjermer gir Folkevogn grønt lys for å kalle nye Golf «første heldigitale bil i sin klasse». En del av infoen, som fart, navigasjon og assistentsystemer, ser du direkte i frontruten. Ekstrautstyr som stemmestyring gjør slutt på famling med fingrene under kjøring – og fikser alt fra favorittmusikk til reisemål. «Heisann Golf»!

interiør i bil2020-MODELL: VW Golf (åttende generasjon).

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?

Audi A3 2016: Audi kan interiør - det er det indre som teller på Audis designkontor i hjembyen Ingolstadt, så lenge regelen om at «form følger funksjon» overholdes. I 2016 var det meste nytt, men Audis formgivere hadde flere godsaker i ermene.

Interiør i bil2016-MODELL: Audi A3.

Audi A3 2020: Forandringen fra utgående modell er total. I årets nykommer finner vi boksene som er så typiske for dashbordene i modellene fra det  italienske supersportsbilmerket Lamborghini, som Audi står som formell eier av.

Interiør i bil2020-MODELL: Audi A3.

Les også: Du kjenner vel disse? Dette betyr lampene på dashbordet!

Volvo XC60 2013: Volvos gryende ambisjoner om å knive med merker som BMW og Mercedes kan fortsatt knapt spores. Materialene i cockpiten er av solid kvalitet men helheten er litt keitete. Volvos nye, kinesiske eiere setter Gøteborg-designerne under press og første opprykk kommer i 2015 med kabinen til stas-SUVen XC90.

Interiør i bil2013-MODELL: Volvo XC60.

Volvo XC60/V60/s60 2020: Nå nyter Volvo motorpressens ros for premium interiørkvalitet som ikke bare er på nivå med BMW og Mercedes, men som også byr på unike løsninger og materialkombinasjoner. Skandinavisk velvære lar seg fint forene med en av markedets best interaktive berøringsskjermer.

Interiør i bil2020-MODELL: Volvo V60.

Interiør i bil2020-MODELL: Volvo S60 Polestar.

Tips fra NAF
Oj! Fylte du feil drivstoff på tanken?

Range Rover Sport 2013: Du finner knapt en hyggeligere Chesterfield-salong enn i Range Rover fra noen år tilbake, men stemningen er heller ikke plagsomt moderne. Det erkebritiske merket med opprinnelse som krigs- og nyttekjøretøy kan ikke lenger tillate seg å leve i fortiden, og en ekstrem oppussing blir nødvendig for å få fart på salgstallene.

Interiør i bil2013-MODELL: Range Rover Sport.

Range Rover Sport 2020: Den digitaliserte cockpiten ligner nå mer på kapteinbroen i en hightech-yacht enn en pub på Londons vestkant.

Interiør i bil2020-MODELL: Range Rover Sport 2020.

BMW 3-serie 2013: Fabrikken i München har tradisjon for å bygge førermiljøet rundt ... føreren, derav slagordet The Ultimate Driving Machine. Men BMWs hovedkvarter i München er ikke Silicon Valley. På startstreken til 2010-tallet var de digitale attributtene ikke flere enn på den utdaterte telefonen din.

Interiør i bil2013-MODELL: BMW 3-serie. 

BMW 3-serie 2020: Nå oppdateres programvarene i bestselgeren 3-serie omtrent like hyppig som de smarteste smarttelefoner. Et bredt utvalg førerassistenter inkluderer ryggehjelp, som alltid memorerer de siste 50 meterne bilen har kjørt. Totalmålet er barsk kjøreglede uten at du skal merke at det meste er... digitalstyrt.

Interiør i bil2020-MODELL: BMW 3-serie Touring. 

Les også: Her finner du alle Motors biltester!

Toyota RAV4 2013: I flere tiår har RAV4 ligget like stødig på den norske salgstoppen som på hytteveien. RAV4 ble første SUV med knallsuksess – takket være rimelig firehjulstrekk og driftssikkerhet, men neppe interiøret. Toyota har lenge vært spesialt på grått og trist plastmateriale. Til gjengjeld har brytere, knotter og hendler vært av det mer solide slaget, og hyppige modellskifter har gitt små, men merkbare løft.

Interiør i bil2013-MODELL: Toyota RAV4.

Toyota RAV4 2020: Nå puster Toyota plutselig premium-merkene i nakken, og spesielt storesøster Lexus. Nyeste RAV4 er fortsatt ingen digital trendsetter, men du verden så fint du har fått det, du som nylig har handlet et eksemplar. Materialer, instrumenter og skjerm er ikke lenger stablet sammen som på et roterom, men danner en helhet som gir interiøret en duft av noe dyrt og flott.

Interiør i bil2020-MODELL: Toyota RAV4.

Hyundai Ioniq 2016: Hyundais fargeløse interiøret fra midten av 2010-tallet gjør oss verken triste eller glade, bare likegyldige. For veldig mange bilister er likevel det viktigste at instrumentpanelet er oversiktlig og gjør jobben.

Interiør i bil2016-MODELL: Hyundai Ioniq.

Hyundai Kona Electric 2020: Nå er Kona på strøm Hyundais spydspiss i Norge. En fet midtkonsoll, av typen som du vanligvis venter å finne i en Jaguar, dominerer interiøret. Og ved start viser digitalskjermen en rekkevidde på godt over 40 mil.

Interiør i bil2020-MODELL: Hyundai Kona Electric.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!

Kia Sportage 2016: inntil midten av 2010-tallet ble aldri koreanske Kia beskyldt for jåleri. Interiørene var en lang rekke med grå møbleringer som var lite å rope hurra for. I 2016 kunne noen forsiktige, positive grep spores, og siden gikk det stadig i riktig, estetisk retning.

Interiør i bil2016-MODELL: Kia Sportage.

Kia Soul Electric 2020: Når elbiler blir stadig likere beriker Soul utbudet med småfrekk annerledeshet. Interiøret styrer unna stilgrep fra dyrere biler og byr isteden på egen moro.

Interiør i bil2020-MODELL: Kia e-Soul.

Peugeot 508 2014: Midt på 2010-tallet tenkte vi ikke oh-là-là da vi satte oss inn i en Peugeot. Villdyret ennå ikke våknet fra designdvalen, selv med løve som merkesymbol. Bortsett fra head-up display med fartsmåler var franskmennenes innovasjonsvilje foreløpig på sparebluss.

 Interiør i bil2014-MODELL: Peugeot 508.

Peugeot 508 2020: Peugeot har gjort en ekstrem oppussing og rykker opp i første divisjon blant interiøreliten. Dashbordet har fått digitalt fokus. Blanke knapper og brytere blender enkelte dyrere konkurrentene.

Interiør i bil2020-MODELL: Peugeot 508 SW.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.

Mercedes GL-klasse 2005: Mot midten av 2000-tallet dominerte blankpussa nøttetre og metall denne kabinen i SUV-flaggskipet til Mercedes, og foreløpig minnet lite om digitaldilla.

Interiør i bil2005-MODELL: Mercedes-Benz GL-klasse.

Mercedes EQC 2020: To heldigitale megaskjermer på 10,25 tommer er smeltet sammen til én widescreen. Når du er lei berøringsfunksjonene kan du leke deg med stemmestyring og stemningsbelysning med 64 fargevalg.

Interiør i bil2020-MODELL: Mercedes-Benz EQC.

Skoda Superb 2015: Tsjekkiske Skoda står knapt tilbake for søstermerket Folkevogn når det gjelder greit og oversiktlig kvalitetsinteriør, men særlig spennende var instrumentpanelet ikke – for omlag fem år tilbake.

Interiør i bil2015-MODELL: Skoda Superb.

Skoda Octavia RS 2020: Hvem hadde trodd at Skodas hverdagsbiler skulle få premium interiørdesign? Å sette seg inn i en Octavia eller Superb skal ikke lenger føles som å gå inn på Rimi og Rema. Tsjekkerne sparer ikke lenger på attraktiv materialbruk og godt dimensjonert skjermfunksjon – i det minste i toppversjonene.

Interiør i bil2020-MODELL: Skoda Octavia RS.

Tesla Roadster 2010: Tesla kalles en «datamaskin på hjul», men Norges aller første Tesla-kjøpere fikk et renspikka analogt førermiljø med konvensjonelle brytere og knapper. Elektriske Tesla Roadster skremte aldri trauste nordmenn.

Interiør i bil2010-MODELL: Tesla Roadster. 

Tesla Model 3 2020: Tesla styres for lengst best fra smarttelefonen, også ved lukeparkering. Dashbordet er erstattet med en dekorativ trefjøl og samtlige funksjoner er samlet i en gigantisk berøringsskjerm. Silicon Valley-sleden er en våt drøm for alle ihuga tech-entusiaster: Her er du ikke sjåfør, men dataoperatør. Værsågod, design din egen kjøretur!

Interiør i bil2019-MODELL: Tesla Model 3.