Kvinne med briller
GAMMELT NYTT: Den svenske merkingsmetoden vil ha informasjon som kan være nesten to år gammel før ny merking er klar, advarer Inger-Lise Nøstvik i Drivkraft Norge. Foto: Tomm W. Christiansen
Svenskene skal informere bedre:

Norge nøler med svensk drivstoff-merking

Fra 1. mai må svenske bensinstasjoner merke pumpene med opplysninger om drivstoffets klima-avtrykk, råvareinnhold og opprinnelsesland. I Norge er man skeptisk – og tror en slik ordning villeder mer enn den veileder.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Fra 1. mai 2020 må svenske bensinstasjoner informere om råvareinnhold og opphavsland for alt drivstoff de selger.

Norge vil derimot følge et EU-direktiv om merking av drivstoffpumpen for å fortelle om bilen er kompatibel til å bruke drivstoff med innblanding av fornybart drivstoff.

Derfor kommer betegnelser som E5 (bensin med 5 prosent etanol), E10 (bensin med 10 prosent etanol) og B7 (diesel med 7 prosent biodiesel) på pumper, i bilens håndbøker og på innsiden av drivstofflokket.

– Det forventes at forskriften trer i kraft senere i høst, eventuelt tidlig i 2020, sier generalsekretær Inger-Lise Nøstvik i Drivkraft Norge til Motor.

Men den svenske ordningen skal omfatte både fornybart og fossilt drivstoff. Det er en rapportering Nøstvik er skeptisk til.

Også i Klima- og miljødepartementet er man foreløpig usikre på om den svenske ordningen er verdt å følge.

Les også: Lønner det seg å kjøpe det dyre drivstoffet?

Mer villedende

– I Sverige merkes pumpen også med klimaeffekt, råvarer og opprinnelsesland gjort ut ifra siste offentlige rapportering. Dette betyr at i 2019 merkes pumpene med verdier som er rapportert inn for 2018. Slik merking reflekterer ikke hva man faktisk får ut av pumpen. Hvor drivstoffet kommer fra, hvilke råvarer biodrivstoffet er laget av og hva som er biodrivstoffets klimaeffekt varierer mye fra måned til måned, og ikke minst fra år til år, sier Nøstvik.

– Det som ble blandet inn av biodrivstoff i 2018 er mest sannsynlig ikke det samme som blir blandet inn i 2019, legger hun til.

– Drivkraft Norge mener at den svenske metoden fort kan virke mer villedende enn veiledende, da informasjonen som merkes på drivstoffpumpene allerede er utdatert når den kommer ut. På slutten av en periode vil informasjon være nesten er to år gammel før ny merking på pumpen er klar. I løpet av den perioden har mest sannsynlig biodrivstoffets klimaeffekt, opprinnelse og råstoffsammensetning endret seg mye, sier Inger-Lise Nøstvik.

Les også: Dette betyr varsellampene på dashbordet

Vil vurdere

Heller ikke statssekretær Sveinung Rotevatn (V) varsler at det skal trykkes på for å innføre den svenske ordningen:

– Generelt er informasjon viktig for at forbrukerne skal kunne velge miljøvennlig. Derfor har vi bedt Miljødirektoratet om å publisere råstoff og råstoffets opprinnelsesland for biodrivstoff på sine hjemmesider, sier Rotevatn.

– Klima- og miljødepartementet vil vurdere om det også er behov for merking av drivstoff på/ved pumpene. Eventuell utforming og type informasjon er noe som vil måtte utredes nærmere, sier han til Motor.

En talsmann for den svenske organisasjonen Gröna Bilister sier at de nye kravene kan bli en utfordring for drivstoffleverandørene.

– Oljeselskapene kjenner bare opprinnelsesland til halvparten av all bensin og diesel de selger. Råolje som kjøpes inn og raffineres i Sverige er sporbar, men den andre halvparten kjøpes inn som ferdig produkt uten et system for å spore den tilbake til kilden, sier Per Östborn i Gröna Bilister.

Tips fra NAF
Oj! Fylte du feil drivstoff på tanken?