Bil av stasjonsvogntype med ladekabel
FRANSK HIT? Peugeot 508 SW som ladbar hybrid har forutsetninger for å treffe godt med ønskene til norske bilkjøpere.
Slipper 508 med over 50 km el-rekkevidde:

Peugeots flaggskip klar med ledning

Peugeot varslet torsdag om nyheten som mange har ventet på: 508 kommer som ladbar hybrid med rekkevidde over 50 km, både som sedan og stasjonsvogn. Bilen lander trolig på en pris som gjør modellen svært konkurransedyktig i det norske markedet.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Peugeot 508 ladbar hybrid kommer med 54 km rekkevidde som sedan og 52 km km som stasjonsvogn. 

Motors bilekspert har vært svært begeistret for bensinutgaven av 508 SW.

Nå kommer modellen med spesifikasjoner som matcher bedre med kjøpspreferansene til norske bilkunder.

Både som sedan og stasjonsvogn kommer 508  med en motorpakke på 225 hestekrefter. Bensinmotoren er en 1,6-liters turbomotor med 180 hestekrefter koblet til en 8-trinns automatkasse, mens en elektrisk motor med 110 hestekrefter hjelper til med både ytelser og utslippsfri kjøring.

Vi antar en pris på 508 SW på rundt 425.000 kroner, noe som betyr at den prismessig kommer gunstig ut mot definerte konkurrenter som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse.

Les også: Så langt går Peugeots ladbare 5008 med firehjulstrekk

Interiør i bil 

Bil sett fra siden

Leveres i januar

508 kommer med CO2-tall på henholdsvis 29 g/km (sedan) og 30 g/km (SW), men begge karosserivariantene har et oppgitt, WLTP-beregnet forbruk på 0,13 liter på mila.

– Vi ser veldig frem til å tilby enda en ladbar bil, perfekt for norske forhold. 508 skiller seg fra andre biler i klassen ved å være både sportslig, lav, bred og kjøreglad. Siden de fleste av oss ikke kjører mer enn rundt tre mil om dagen, vil 508 de fleste dager i året fungere som en nullutslippsbil. I tillegg er den en bekymringsfri langtursbil, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen, i en pressemelding.

Bilen er klar for levering i januar.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Holder plassen

508 kommer med batteri som har en kapasitet på 11,8 kilowatt og lades på 1 time og 45 minutter via normalladeinntaket på 6,6 kW.

Kupé- og bagasjeromvolumet er identisk med den ikke-ladbare versjonen av 508. For sedanen betyr det bagasjeplass 487 liter, mens har et lasterom på 530 liter.

Peugeot tilbyr også tilhengerfeste på denne bilen.

Nye 508 Hybrid kommer i tre utstyrsnivåer: Allure, GT-Line og GT. Sistnevnte kommer med en ny variant Alcantara som er unik for ladbar GT.

En ladbar 4WD-versjon av 508 kommer neste høst, med en antydet systemeffekt på nær 400 hk.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!