Portrett av mann
ADVARER: Både tilhengere og motstandere av bompenger har en oppførsel som minner om Donald Trump, sier psykolog Knut Ivar Karevold. Foto: Privat
Psykolog om bompenger, elbiler – og røyking:

– Man kan gjøre det like skambelagt å kjøre bil som å røyke

Psykolog Knut Ivar Karevold kritiserer elbilpolitikken i byene for å virke mot sin hensikt. – Man kan gjøre det like skambelagt å kjøre bil i byene som å røyke. I stedet fylles byene nå opp med elbiler, sier psykologen.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: En psykolog mener myndighetene kan gjøre biler i byene like upopulære som røykerne er blitt.

Psykolog Knut Ivar Karevold kritiserer myndighetene for å ha laget et svært innfløkt regelverk for bompengeinnkrevingen rundt byene.

I Oslo er antallet bomstasjoner nesten tredoblet, mens bompengeinntektene knapt har økt.

I august var økningen sammenlignet med samme måned året før på bare 3,5 prosent. Årsaken er at det er innført passeringstak, timesregel og økt rabatt for bilister med brikke i frontruta.

– Trippel-regulert

– Myndighetene har laget et komplisert system som nesten ingen forstår. Bilistene ser at det er tre ganger så mange bompengestasjoner. Da føler de seg trippel-regulert og kontrollert, og blir stresset av det, sier Karevold.

Psykologen har flere ganger holdt foredrag for samferdselsmyndighetene om hvordan bompengene påvirker mennesker.

– Målet med bompengene virker uklart, sier han.

Les også: Så mye koster det å flytte balkongbommen

Balkong bak bomBOMMER PÅ UTSIKTEN: Den mest omtalte av Oslos 83 bomstasjoner, balkongbommen nederst på Torshov.

– Fyller opp gatene

Knut Ivar Karevold kritiserer også elbil-bilistene, som kjører rundt i byene med god samvittighet. Det fører til mer biltrafikk i sentrum av byene, mener han.

– Elbilistene mener både at de har råd til å kjøre og at det er helt legitimt. Derfor slår elbilincentivene helt feil ut. I stedet for å skape en grønn og menneskelig by har vi nå en elbilpolitikk som virker mot sin hensikt. Elbilene fyller opp gatene mens folk heller burde gått og syklet.

– Hva bør myndighetene gjøre?

– De bør entydig kommunisere fordelene med bompengene, at de er en del av klimapolitikken og en måte å skape folkevennlige byer hvor man kan gå rundt uten å bli påkjørt. Myndighetene må også fokusere på helsefordelene til befolkningen, at å sykle eller gå til offentlig transport er en del av folkehelsepolitikken.

Les også: Her blir det dyrt å passere

Sammenligner med røykere

Psykologen har imidlertid ikke mistet håpet. Han håper det å kjøre spesielt fossilbiler blir like upopulært som å røyke.

– Røykekampanjene til myndighetene har ført til at det bare er taperne som står utenfor og røyker. De friske er inne på kontoret, eller i skiløypa.

Nå håper han det samme skjer med de som kjører rundt i bilene sine.

– Ja, jeg håper det skjer med bilistene også.

Les også: Teslaen bråbremset for bjørnefamilien

– Unyansert

Karevold har i 30 år arbeidet som organisasjonspsykolog. Han tar oppdrag både for bedrifter og offentlige etater. I tillegg jobber han som klimapsykolog, og er ekspert på hvordan man kan gjøre klimavennlige valg i hverdagen.

Karevold har dessuten tatt doktorgrad i beslutningspsykologi – om hvordan vi mennesker oppfatter beslutninger.

– Bompenger er en regulering hvor bilistene påtvinges en endring, uten at de har et fritt valg. Det liker ikke bilistene. Derfor har det blitt så mye motstand. Bilen er forbundet med frihet. Når friheten presses, overtar den primitive delen av hjernen. Det blir mer unyansert svart/hvitt-tenkning. 

Les også: Bompengepartiet med enestående valgtriumf

– Militante og dogmatiske

Psykologen mener også bompengetilhengerne er unyanserte.

– De sier bare at motstanderne deres tar feil og at det de sier er det eneste riktige. Også Miljøpartiet De Grønne kan virke like dogmatiske som bompengemotstanderne. Det er bare deres syn som gjelder, mener de. Dette skaper avstand og motstand, og gjør det vanskeligere å finne løsninger.

Han advarer spesielt bompengemotstanderne, men også bompengetilhengerne, mot å opptre på en måte som kan bli farlig.

– Når man blir emosjonelt engasjert fyrer man hverandre opp. Man slutter å tenke nyansert, og får blod på tann.

– Du sammenligner oppførselen til både motstanderne og tilhengerne av bompenger med Donald Trump. Hvordan?

– De tillegger motstanderne dårlige motiver, akkurat som Trump. Han kaster medarbeidere ut av Det hvite hus bare de sier noe feil. Det gjør også bompengemotstanderne, sier psykologen og henviser til den indre striden som har oppstått i bompengepartiet.

Les også: Slik blir du gravlagt med en Tesla

– Ikke over

Etter en opphetet vår og sommer hvor bompengestriden nesten førte til regjeringskrise har bompengedebatten nå nesten forsvunnet.

Psykologen advarer mot at den ikke er over.

– Når mennesker føler seg tilsidesatt og urettferdig behandlet kan man ha veldig lang utholdenhet. Det har disse folkene, både motstanderne og tilhengerne av bompenger.

Les også: Populær bil med lang leveringstid