KRAFTIG LUT: Oslos nye byråd – her ved byrådsleder Raymond Johansen mellom Lan Marie Berg fra Miljøpartiet de Grønne og Sunniva Holmås Eidsvoll fra SV under pressekonferansen om byrådsforhandlingene i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Byrådet med store samferdselskutt i Oslo:

Stopper ny E6 og E18, maks 60-km/t-grense på hovedveiene

Det nye byrådet i Oslo skjerper den rødgrønne profilen på samferdselspolitikken i hovedstaden. Nå skal planene for ny E6 Øst og E18 Vestkorridoren legges vekk, samtidig som man innfører 60-grense på alle hovedveiene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Det nye byrådet med Ap, SV og MDG la fram sin nye politiske plattform tirsdag.

Les også: «De store veiprosjektene i Oslo kommer til å kreve bompenger»

Som et ledd i klimapolitikken vil byrådet legge vekk planene om utbygging av E18-Vestkorridoren og E6 Øst.

Dette er en del av den såkalte Oslopakke 3, hvor kommunen har avtale med staten om veibygging, men som også omfatter kollektivutbygging og bompenger.

Det gjenstår å se hvordan regjeringen vil svare på forslaget, ettersom motorveiutbyggingene har vært sentrale i en kabal hvor også sentrale myndigheter bidrar med penger.

Les også: «Bompengene har vært fantastiske for Oslo»

De tre partiene vil også redusere biltrafikken i Oslo med en tredel innen 2030 sammenlignet med 2015-nivå. Da skal også alle biler i hovedstaden være utslippsfrie, ønsker de rødgrønne.

– Vi ønsker en rask stans i salget av nye fossilbiler i Oslo, og vil jobbe for at nye fossilbiler solgt fra 2020 må betale mer i bompenger og parkering, heter det i erklæringen.

Byrådet vil også innføre fartsgrense på 60 km/t på hovedveiene hele året.