Blå bil fra siden
KINA-LUKSUS: Modellene fra Seres skal ha ytelse og rekkevidde som skal konkurrere med de mer eksklusive elbilene.
Subaru-importøren utvider med to splitter nye merker:

Disse kinesiske elbilene kommer til sommeren

Her er elbilene som fort kan gi deg noen ekstrapoeng i Scrabble: Seres og DFSK. De to helt nye kinesiske bilmerkene kommer på norske veier allerede til sommeren.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Gill Gruppen, mest kjent som Subaru-importør, har skrevet eksklusive avtaler med kinesiske Chongqing Sokon Motor (Group).

Les vår reportasje fra Kina: «Hvis du skal forstå elbilmarkedet, må du se til Kina»

Gill Gruppen har i flere år jobbet med å finne frem til gode agenturer av elektriske biler. I dag kan de offentliggjøre at de, som første europeiske importør, har underskrevet avtaler for de to splitter nye kinesiske merkene.

Frem til 2025 er det planlagt introduksjon av 20 ulike modeller til det norske markedet som skal passe ulike familiers økonomi og livssituasjon.

Først ut er modellene DFSK E3 og Seres SF5 som kommer med en rekkevidde på opptil 400 km og 525 km, målt etter gammel norm. 

Realistisk sett kan du trekke fra nærmere 10 mil, men fortsatt er dette konkurransedyktige tall.

E3 og SF5 vil være i produksjon i løpet av oktober, og vil trolig kunne leveres i Norge fra sensommeren 2020.

Les også: Dette er de 10 elbilene vi gleder oss mest til i 2020

Interiør i bilEKSKLUSIVT: Seres-interiøret signaliserer ambisjon om å konkurrere i de høyere prisklassene.

Blå bil

Interiør i bilFOLKEBIL: Modellene fra det nye kinesiske merket DFKS er beregnet på det lavere prissjiktet av elbiler i Norge. 

Alle kategorier

Grovt sett vil modeller fra DFSK posisjonere seg innenfor de kategoriene som selger mest i det norske markedet, altså i prissjiktet 250 000 til 400 000 kroner. Seres derimot, vil konkurrere i det øverste prissegmentet.

– Vi vil kunne tilby elektriske bilmodeller av høy kvalitet og med ny teknologi innenfor alle relevante priskategorier. Hele veien fra kompakte bybiler og familiebiler til SUV og varebiler, også med firehjulsdrift, sier Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri AS, som er en del av Gill Gruppen.

Han forteller at de har testet en rekke elektriske bilmodeller fra ulike fabrikker og at de ved flere anledninger har vært tett på å signere importavtaler.

– Mulighetene har vært mange, men vi har tatt oss god tid for å velge riktig. Da vi endelig kom til fabrikken i Chongqing fant vi akkurat det vi har vært på jakt etter. Dette er foreløpige ukjente bilmerker som i løpet av de neste årene vil ta store markedsandeler i hele Europa. Nå gleder vi oss stort til å få de første DFSK og Seres modellene på norske veier i 2020, sier Holmedal.

Les også: Denne kinesiske elbilen er litt for langt hjemmefra

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?