Bil på toppen av fjell
STERK PERSONLIGHET: Mercedes GLB er en kompakt SUV med både firhjulsdrift og sju seter tilgjengelig. Men fraværet av elektrifisering bil gjøre den uaktuell for mange her i Norge. Foto: Daimler AG
Vi har prøvekjørt Mercedes GLB:

Fjellstøtt på feil fjell

MALAGA (Motor): Bilmarkedet i Norge er i øyeblikket like urokkelig som fjellet denne Mercedesen står på. Biler uten ledning selger knapt. Derfor får vi dessverre ikke se så mange utgaver av en bil som for bare noen år siden var definisjonen på selve familiedrømmen.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Mercedes GLB er en kompakt SUV med to- eller firehjulsdrift og fem eller sju seter.

Det passerer noen virkelig fine biler under både radarer og ledningsnett på det norske markedet. Mercedes GLB blir en slik. 

Det føles unektelig litt rart å sitte igjen med inntrykket av å ha kjørt en sjeldenhet av en ganske så folkelig bil fra en verdens største produsenter.

Og spesielt når inntrykket er så bra.

Biler fra siden på toppen av fjell

To bil på toppen av et fjellELEGANT: AMG-modellen (t.v.) har en lekker grill med vertikale ribber. Denne får du kun med 306 hester bensin. AMG-line (t.h.) er tilgjengelig på de øvrige modellene.

Det hadde vært helt greit med en supersportsbil eller en sjelden vare til et par millioner. Noe kuriøst, uten bred appell.

Men dette er altså en modell som, inntil for noen få år siden, ville vært noe av det nærmeste en familie kom en drømmebil innenfor et akseptabelt budsjett:

En kompakt, høyreist SUV med muligheten til sju seter, firehjulsdrift og automat, et prestisjetungt merke i grillen – og en sterk og gjerrig dieselmotor under panseret.

Men når hørte du sist noen snakke om en sterk og gjerrig dieselmotor?

Les også: Sjekk alle Motors SUV-tester

I øvre sjikt

I den grad det er noen som helst grunn til å trøste Mercedes, så er ikke Norge bilindustriens navle.

Vi har dessuten stort sett bare fine ting å si om bilen – bortsett fra at den ikke har elektrifiseringen som gjør den den til et økonomisk mer fristende alternativ for oss nordmenn.

En helelektrisk versjon kommer tidligst om to år, og det er taushet rundt en eventuell ladbar hybrid. Men visst ser det ganske opplagt ut at volumet til de to ekstra baksetene kan erstattes med en større batteripakke.

Prisene er ennå ikke klare. 

Men som Mercedeser flest, havner den i øvre sjikt blant bilene det er naturlig å sammenlikne med. Motor anslår rundt 650.000 kroner for en velutstyrt 220 diesel (190 hk) med firehjulsdrift og sju seter.

Da er vi ferdig med et opplagt minus: Motoriseringen.

Og et relevant minus for mange: Prisen.

Les også: Derfor sponser Mercedes en av verdens mest kjente rappere

Trykkskjerm på bil

Interiør i bilVELKJENT: Instrumentpanelet går igjen fra A- til S-klasse, med noen unntak på midten (C-klassen). Det er både sporty og elegant, men krever tilvenning.

Slektskap?

Det er langt hyggeligere å skrive om selve bilen. Som bokstavkombinasjonen GLB indikerer, så er altså dette en SUV-versjon av B-klasse. Men det er vanskelig å peke på noe tydelig utseendemessig slektskap.

Akselavstanden er hele 10 centimeter lenger, lyktedesign både i front og hekk er endret, og karosseriet er naturligvis trukket ut i en helt annen form for å på plass til ytterligere to valgfrie seter bakerst.

GLB framstår som en helt ny bil, ikke som en variant av et gitt utgangspunkt. Og vi liker det vi ser. 

Med GLB henter Mercedes fram noen grunnleggende trekk for en SUV, der form følger funksjon. Likevel har designet en praktisk eleganse som skiller seg ut fra de stadig mer populære coupélinjene.

Spesielt AMG-versjonen, med de tynne vertikale ribbene i grillen, er lekker. Men da må du også punge ut for 306 bensinhester og håpe at ingen av de andre i familien har sammenlikningsgrunnlag fra den mer siviliserte og langt mer komfortable dieselmodellen.

For her er forskjellen enda større enn vi kan huske fra andre Mercedes-modeller. Trolig fordi en GLB i hele sitt vesen er skapt for behagelig familietransport. Og dét får man i dieselmodellene. Der er det bedre fjæringskomfort, lavere støynivå og en mindre hissig girkasse.

Uten at vi har kjørt GLB med andre bensinmotorer enn i AMG-versjonen, så tør vi påstå at de bunnsterke og relativt støysvake dieselmotorene passer denne bilen best.

Les også: Her er Motors Mercedes-tester

Hvit bil på vei

Prikk likt

Om utseendet er unikt for GLB, så er interiøret prikk likt det vi kjenner fra de fleste folkelige Mercedes-modellene, med unntak av de litt eldre C- og GLC.

Den karakteristiske widescreenskjermen har ikke lenger nyhetens interesse, men er like fullt noe av det mest moderne man får.

Oppløsningen er suveren og brukervennligheten høy. Men det kreves litt vitebegjærlighet og tid til å få dagligdagse rutiner i fingrene. 

Og som på de andre modellene med samme instrumentering, er det en del funksjoner som er mer preget av design og gimmick enn av praktisk bruk.

Vi tenker spesielt på de bittesmå symbolene som dukker opp på skjermen når du justerer varme og ventilasjon. Hurtigknappene i midtkonsollen er også indirekte og dårlig opplyst.

Men som vi har skrevet før: 

Man får ikke noe personlig forhold til en bil hvem som helst bare kan sette seg inn i og kjøre. En Mercedes krever noe av eieren. Og da føler man seg også litt ekstra ivaretatt når bilen kvitterer med rødt eller blått i interiørbelysningen, avhengig av om du skrur varmen opp eller ned.

Les også: Bruktbilfirmaet la ned da Marita klaget

Bagasjerom på bil

Tredje rad

På tredje seterad er det plass til to passasjerer på inntil 168 centimeter. Høydegrensen er det Mercedes som har satt. Også lengre personer kan fint sitte her, men da er man ikke nødvendigvis innenfor bilens innebygde sikkerhetsmarginer.

Du får blant annet uttrekkbare hodestøtter, setebelter med strammefunksjon, airbag for sidevinduene og ISOFIX på de bakerste seteradene. Det betyr at fire barneseter kan festes trygt.

Bilene med fem seter har 570 liter bagasjerom. Da har du muligheten til å senke bagasjeromsgulvet rundt 10 centimeter. På sjuseteren tar den siste seteraden opp denne plassen - og totalvolumet synker noen prosent.

Det er også mulig å skyve fram andre seterad og rette opp stolryggen noen grader. Det gir forbløffende mye ekstra plass de få gangene i året du trenger dette. Det er uforståelig hvorfor ikke flere SUV-er har skyvbare seter.

Les også: Så grå er vi når vi velger bil

BIl bakfra

Bil fra sidenTERRENGDYKTIG: GLB har ekstreme ferdigheter i terrenget. Det fikk vi testet under prøvekjøringen på Malaga. 

Imponerte

Du kan velge mellom forhjulsdrift eller permanent firehjulsdrift. Hvis du tenker etter, så er det kanskje ikke så ofte du trenger firehjulsdrift. Sånn tenker man i hvert fall sørover i Europa. Eller mer presist: Der er det ingen problemstilling.

Men mye tyder på at denne trenden også er ferd med å nå Norge. Da kan man fint bruke 30.000 kroner til andre ting.

Har du store terrengutfordringer, så vil motet ditt uansett svikte før bilen. Under prøvekjøringen i Malaga fikk vi testet en firehjulsdrevet GLB 200 diesel i noen særdeles krevende øvelser helt på kanten av alle fysiske lover.

Resultatet imponerte.

Men om GLB stikker fra de fleste i norsk terrenget, så er den forbikjørt teknologisk sett i dette hjørnet av verden. Nordmenn vil gjerne ha Mercedes. Men vi vil ha dem ledning.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?