I SISTE LITEN: Det var bare flaks at jeg traff gassen og ikke bremsen – og at vi var like foran tunnelåpningen da raset gikk, sier Karin Lidsheim. Foto: Benjamin Ward (fra film for NAF)

«Bare flaks at jeg traff gassen, og ikke bremsen»:

Karin kjører med hjertet i halsen på Norges farligste vei

Steinen treffer panseret på bilen, og bare flaks redder Karin Lidsheim og datteren på 14 fra å bli tatt av resten av raset. E16 mellom Voss og Arna er kåret til Norges verste vei. Likevel blir utbedringen utsatt gang på gang.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: NAF-kampanjen Med hjertet i halsen er et krafttak for trafikksikkerhet. NAF, som har frivillige over hele landet, ba folk om å sende inn tips om veistrekninger og skoleveier der de kjører med hjertet i halsen. På kun fire uker kom det inn over 1200 tips fra alle deler av landet – mange fra strekninger langs E16.

Den følelsen når raset kommer – som om hele fjellet løsner. Og det skjer så fort. Man har ikke tid til å handle rasjonelt.

En mandag i slutten av mars 2011 er Karin Lidsheim og datteren på 14 år på vei langs den rasutsatte E16 fra Voss til Arna i Hordaland, for å hente Lidsheims mor.

En stein raser plutselig ut mellom dem og lastebilen foran. Den treffer panseret på bilen deres, og Lidsheim reagerer som på instinkt.

Hun lener seg over datteren i setet ved siden av og tråkker foten ned.

– Det var bare flaks at jeg traff gassen og ikke bremsen – og at vi var like foran tunnelåpningen, sier Lidsheim.

Karin Lidsheim husker den skarpe lyden av stein mot metall. Flere steiner treffer bilen og gjør den vanskelig å manøvrere.

Likevel klarer hun å presse bilen inn i tunnelen og i sikkerhet. Det er det som redder livet til dem begge.

Les også:  Fra neste år kan du risikere å møte vogntog på 74 tonn på veien

Disse strekningene er kåret til Norges 10 farligste veier

 

Norges verste vei

Siden 1990 har 41 personer mistet livet på strekningen mellom Voss og Indre Arna. Det har gått over 300 ras og skred, og flere hundre mennesker er skadd på dette som er del av hovedveien mellom Oslo og Bergen.

I fjor kåret NRK E16 mellom Bergen og Voss til Norges verste vei.

– Jeg bor på Voss og kjører bare E16 hvis jeg absolutt må, og da må det være fint vær og ikke regne. Da føler jeg meg litt tryggere. Men selv om jeg er på vakt hele tiden, så lar ikke raset seg stoppe hvis det kommer. Du aner ikke hvor fort det skjer fra du ser at den første steinen løsner. Vi hadde englevakt.

Det går stadig mindre ras på denne veien som gjør at den blir stengt, og omkjøring er vanskelig. Det gjør at Karin Lidsheim tar sine forholdsregler.

– Hvis jeg skal fly tidlig om morgenen, da gjør jeg som mange andre – jeg reiser kvelden før og overnatter på hotell i Bergen. For du kan aldri vite om veien plutselig stenges.

Les også: E39 Rogfast tidligst ferdig i 2029

ENGLEVAKT: Karin Lidsheim og datteren var ute og kjørte mellom Voss og Arna da raset plutselig gikk. Foto: Benjamin Ward (foto fra film for NAF)

Fortsatt ingen konkrete planer

Strekningen Voss – Arna har i mange år stått på listen over veier som ikke bare bør, men må utbedres.

Veien er ikke bare del av hovedveien mellom Oslo og Bergen. Jernbanen mellom de to byene går også langs den samme strekningen.

Det er smalt mellom fjellveggen på den ene siden og fjorden på den andre, og fjellet er porøst og ustabilt.

Det har vært snakk om å utbedre veien og jernbanen lenge.

I 2017 ble kostnadene for prosjektet Arna-Stanghelle beregnet til 22 milliarder kroner. Siden da har de steget til 25 milliarder kroner, og ifølge Statens vegvesen kan man ikke forvente igangsetting før i 2022.

– Det var hell i uhell at rasulykken skjedde en mandag ettermiddag da det var lite biler på veien. At det ikke var søndag ettermiddag med alle barnefamilier som skal hjem fra hyttetur i Myrkdalen, sier Karin Lidsheim.

Hun tenker også på datteren som er i ferd med å ta lappen.

– Jeg har ikke noe lyst til å slippe henne ut på den veien. Må det skje en dødsulykke før noe blir gjort?

Les også: UP og vegvesenet vil IKKE ha færre fotobokser

Skoleungdom utsatt

På den andre siden av Filefjell fortsetter E16 østover gjennom Vang i Valdres.

Kvamskleiva er en av de mest rasutsatte strekningene på Østlandet.

– I region Øst er denne delen av veien prioritert øverst i rassikringsprosjektet. Den ligger i Nasjonal transportplan med planlagt oppstart 2024, men det er veldig lenge til, sier Vidar Eltun, ordfører i Vang kommune i Oppland.

På strekningen som måler cirka fire kilometer er det dokumentert at det går 170 større og mindre ras i løpet av et år. I gjennomsnitt er det snakk om nesten ett ras annenhver dag.

– Den daglige frykten er at skoleungdom og småbarn må kjøres langs denne veien for å komme til skole og barnehage. Veien ligger midt i kommunen, og de som bor lenger sør må bruke denne veien for å komme til kommunesenteret i Vang hvor det er skole og kommunale tjenester, understreker Eltun.

Kvamskleiva på E16 kom inn i Nasjonal transportplan i 2010. Etter det er utbedringen blitt utsatt flere ganger. Men i årets statsbudsjett ble det avsatt 100 millioner kroner for å framskynde utbedringen av Kvamskleiva.

– Veien er ferdig regulert, alt er lagt til rette. Vi skulle gjerne ha satt spaden i jorden, sier ordføreren.

Les også: Piggfri testvinner i test av piggdekk 

Norges mest rasutsatte

I Odda har de ikke tid til å vente på at Rv13 mellom Odda og industristedet Tyssedal skal utbedres. Der går det jevnlig små ras med vann og stein.

I ett tilfelle var det ikke mange sekunder mellom et ras og en skolebuss. Derfor har de tatt sine forholdsregler.

– Vi er såpass vant til ras at både nødetaten, kommunen og veivesenet er godt drillet på beredskapen, sier Roald Aga Haug som er ordfører i Odda.

Ras gjør det utfordrende for skolebarn og arbeidsfolk å komme seg til jobb og skole.

På titanverket i Tyssedal er det døgnkontinuerlig drift, så dette har også store innvirkninger på næringslivet.

– Når veien er stengt i mer enn noen timer, ofte er det snakk om døgn, har vi sørget for båttransport rundt rasstedet, og ambulansen er plassert slik at den kan dekke området på begge sider av det mest rasutsatte området. Dette er bare noen av flere grep vi har tatt, sier ordføreren.

– Men selv om vi synes vi er gode på beredskap, så er det krevende.

Han viser til at strekningen Kvitur-Freim lå inne i fagetatens forslag til Nasjonal transportplan, men ble tatt ut av den i den politiske runden.

– Det er utrolig frustrerende. Odda er den kommunen i Norge med flest steder med høy og middels høy skredfaktor. Men selv om vi troner på toppen av statistikken blir vi ikke prioritert.

Liv har gått tapt på denne på denne veien. På et eller annet tidspunkt vil det skje igjen.

Les også: Disse svingene er de mest trafikkfarlige

NORGES VERSTE VEI: E16 mellom Bergen og Voss er kåret til den farligste veien i landet. Foto: Benjamin Ward