UTVIDER: Hyundai Kona er best på rekkevidde, men ikke på pris. Nå endrer Hyundai modell- og prisstrategi for å møte den øke konkurransen. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Hyundai gjør endringer på elbilfavoritten:

Dumper Kona

Strømmen av nye helelektriske modeller skaper prispress på de mer etablerte, blant andre rekkeviddekongen Hyundai Kona. Nå tar koreanerne grep.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Hyundai lager nye utstyrsversjoner av bestselgeren Hyundai Kona. Det gir lavere startpris.

Kona er en av veteranene i et ferskt marked av elbiler.

Men nå blir konkurransen tøffere. 

Fra klassen over kommer først og fremst langt romsligere VW ID.3 med omtrent samme pris som dagens Kona. Fra samme klasse kommer elektriske versjoner av blant andre Peugeot 208, Opel Corsa og DS3 til lavere pris enn dagens Kona.

Derfor tar Hyundai grep, og lanserer de to nye utstyrsversjonene «Life» og «Trend». I tillegg skifter de navn på toppmodellen fra «Teknikk» til «Premium». 

Det betyr at du nå kan få klassens beste rekkevidde (449 kilometer) fra 299.000 kroner – mot tidligere 325.000 kroner (eks. frakt og omkostninger).

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Må unnvære utstyr

Da må du naturligvis unnvære en del utstyr, men du får blant annet ryggekamera, 17-toms lettmetallfelger og sju-toms infotainment med Apple CarPlay og Android Auto.

Toppmodellen – som tidligere kostet 325.000 kroner – starter nå på 329.000 kroner. 

Fortsatt er det kun denne som kan leveres med skinnseter (10.000 kroner) og soltak (10.000 kroner) – samt muligheten for ombordlader på 11 kW (5000 kroner).

Inkludert i de nye utstyrsversjonene er det en del oppgraderinger som Kona-kundene har ønsket seg. Blant annet muligheten for raskere lading, flere tilkoblede tjenester og et smartere brukergrensesnitt.

Les også: Ford med elektrisk prisbombe

Kortere leveringstid

Men den kanskje viktigste endringen kan ikke kundene påvirke: Leveringstiden blir langt kortere.

I øyeblikket er den nede på 6-8 måneder, og i løpet av første halvår av 2020 vil den ytterligere reduseres, ifølge Hyundai.

Toppversjonen får nå 11 kW-trefas ombordlader som tilvalg, for enda raskere hjemmelading.

– Dette bidrar til å gjøre Kona mer attraktiv for stadig flere. Dette er en bil som leverer på rekkevidde, og som går mye lenger enn det meste annet, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai.

Kona får også et nytt infotainmentsystem med 10,25 toms skjerm og navigasjon, der man har mulighet til å styre blant annet lading, klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen.