En rød Skoda Octavia til venstre mot en blå Ford Focus til høyre.
NESTOR MOT NYKOMMER:Vi har utfordret to folkelige stasjonsvogner med hovedfokus på tre av de viktigste faktorene i denne klassen: Pris, plass og komfort.
Nye Ford Focus utfordrer Skoda Octavia

Utklassing i stasjonsvogn-duell

Ford Focus i kombiversjon gikk til topps i Motors stortest mot fire sterke konkurrenter. Men hvor bra er den i fersk stasjonsvognutgave? Vi lar nykommeren møte en virkelig nestor i klassen, Skoda Octavia.

Del denne artikkelen

Vi har utfordret de to folkelige stasjonsvognene med hovedfokus på tre av de viktigste faktorene i denne klassen: Pris, plass og komfort.

Ingen av bilene finnes i elektrifiserte versjoner. Ford var riktig nok tidlig på markedet med en helelektrisk versjon av forrige generasjon Focus. Kanskje for tidlig.

Den fikk dårlig mottakelse og gikk etter hvert under radaren hos elbilkjøpere flest.

Les også: Vi har testet Skoda Octavia - en familiefavoritt i en årrekke

Treffer familiebehovene

Mangelen på tidsriktige drivlinjer har sendt mange av de en gang så populære Ford-modellene ut i mørket.

Ved utgangen av 2018 var Focus Norges 30. mest solgte bilmodell. For bare seks år siden var den nest mest solgt, kun slått av Golf.

Octavia derimot, har klart å stå imot noe av trykket. Mye fordi modellen med 150 hk. diesel og firehjulsdrift fortsatt treffer så mange familier med behov for å trekke hestehengere eller campingvogn.

Octavia ble Norges 11. solgte modell i 2018, og den mest solgte dieselbilen. Av 3132 solgte biler, var 2144 av dem med diesel. Av dem igjen, var bare 26 stykker uten firehjulsdrift.

Men i denne duellen handler det om bensin.

Les også: Vi har testet Ford Focus stasjonsvogn – større og lekrere

Rød stasjonsvogn.STILIG: Ford Focus er blitt en lekker bil i stasjonsvognutgave. Spesielt liker vi den i en litt mer sporty ST-versjon.

Dashboard.KJEDELIG: Interiøret i Focus har mistet særpreg. Det er blitt litt mer oversiktlig – men også veldig anonymt og kjedelig.

En gråblå stasjonsvogn sett fra siden.NYTT ANSIKT: I 2017 fikk Octavia en facelift som gjorde fronten mer særpreget. Resten av bilen er utseendemessig ganske anonym.

Dashboard.LOGISK: Skodas interiør og instrumentering er like intuitivt som det er kjedelig. Men kvalitetsfølelsen er god.

Jevnt gode på det meste

Focus og Octavia er to tungvektere i dette segmentet. De er solid markedstilpasset og jevnt gode på det meste. Men det finnes ulikheter.

Focus er helt ny. Den føles friskere i designen, den matcher omsider digre Octavia på plass, og den har det siste av moderne sikkerhetsutstyr.

Ford har også et uttrykt fokus på kjøreglede. Spesielt i ST-versjonen som vi har testet, fornemmer man noen rallygener i oppsett og motorkarakteristikk.

Octavia blir snart erstattet av en ny modell. Det gjør dagens modell litt mindre attraktiv. Men de fleste biler er på sitt beste når de går ut av produksjon, i hvert fall teknisk.

Eventuelle typiske modellfeil er luket vekk, og det er gjort kontinuerlige justeringer gjennom livsløpet – ikke minst på sikkerhetsfronten. 

Octavia forsvarer også posisjonen som klassens komfortmester med lavt støynivå, mye lys, gode seter og stor plass.  

Med sammenliknbart utstyr og motorvalg er Octavia noe rimeligere å kjøpe enn Focus.

Skoda Octavia har vært mange familiers favoritt i en årrekke.

Les også: Vi har kjørt Toyota Prius med firehjulstrekk – den største forskjellen er umulig å se

Forklarer prisforskjellen

Mye av prisforskjellen ligger i girkassa. Ford tar 34.000 kroner ekstra for sin nye åttetrinns automatkasse av dobbeltkløtsjtype, mens Skoda bare tar 17.000 for sin sjutrinns automat av tilsvarende type. Begge disse fungerer ypperlig – og anbefales.

Focus skal ha service hver 20.000 kilometer eller én gang i året, avhengig av hva som inntreffer først. Octavias serviceintervaller styres i større grad av bilen selv, men servicekostnadene er noe høyere på Octavia.

Dette er to av klassens største stasjonsvogner. Octavia selges utelukkende som stasjonsvogn i Norge, mens stasjonsvognen av Focus naturligvis kommer til å utgjøre det meste av salget.

Med andre ord, to særdeles viktige biler for produsentene.

Les også: Dette er den største endringen i bilens historie

Vinner på kjerneverdiene

Bagasjevolumet er nærmest identisk som femsetere. Men skal det lastes maksimalt opp til tak og vegger – som er en sjelden øvelse vi ikke legger så mye vekt på her – så går det mer gods inn i Skodas mer kasseformede fasong. 

Octavia er klassens mest stillegående bil – og i en høyere divisjon enn samtlige kandidater i sommerens stortest (Ford Focus, Audi A3, Kia Ceed, Opel Astra, Mercedes A-klasse).

Focus har merkbart mer hjulstøy enn Octavia. Fjæringskomforten i Octavia er også hakket mer behagelig, selv om begge er typisk tyske og stive.

Octavias mer oversiktlige karosseri gir et litt lysere og triveligere innemiljø. I tillegg er kvalitetsfølelsen høyere.

Kjøreegenskapene er Focus sin paradegren – og grunnen til at den vant sommerens stortest i Motor.

I utstyrsgraden ST-line har bilen et mer sporty uttrykk. Den kan nok føles litt for stiv for enkelte i daglig bruk.

Octavia er litt mer sofistikert, selv om også den er stram i oppsettet. Presser vi bilene ekstremt, aner vi litt mer tydelige rallygener i Focus. Begge er trygge og forutsigbare biler i hverdagen.

Men vender vi tilbake til kjerneverdiene i denne klassen – pris, plass og komfort – så er det liten tvil om at Octavia er det beste kjøpet.

Les også: Så mye koster bilen deg per kilometer