Annonsørinnhold
Varebil på parkeringsplass
ELEKTRISK VAREBIL: Maxus EV80 er en romslig og smidig elvarebil, og er en helt ny aktør på det norske markedet.

Elvarebilen som gir lavere bilkostnader for håndverkeren

Maxus er en fersking i det norske markedet, men har overbevisende spesifikasjoner med opp mot 200 km rekkevidde, nyttelast på 950 kilo, hengerfeste og godt med plass. Ikke minst har den rask leveringstid.

Del denne artikkelen

I desember 2018 kom nyheten om at RSA blir den norske importøren av SAIC-merkevaren Maxus.

Dette er ingen liten aktør, SAIC er faktisk Kinas største bilprodusent og leverer årlig syv millioner kjøretøy.

Første modell ut i Norge er Maxus EV80, en romslig elektrisk varebil.

For fagarbeideren i byen

Snekkere, rørleggere, transportfirmaer eller andre yrker er avhengige av å komme seg rundt på en effektiv og forutsigbar måte. Derfor er Maxus lansert som en byvarebil.

Rekkevidden på over 180 kilometer, noe som er godt innafor for deg som må pendle mellom byen og forstedene, eller som har ruta i bykjernen.

Med temperaturmåleren på minusgrader og to timer langs motorveien og i tettbygde strøk i Akershus, ble Maxus kun en strek fattigere på batteriet. Med bilen som arbeidsplass er man avhengig av god oversikt, godt med plass og komfort. Her leverer Maxus.

– Maxus er en god og oversiktlig bil å kjøre, med full kontroll i «cockpit». Bilen er romslig, komfortabel og har løsninger som er tilpasset fagarbeideren, sier merkevareansvarlig for Maxus i Norge, Espen Kristoffersen.

For yrkesarbeidere er rekkevidde alfa og omega, og Maxus blant de beste i klassen, forteller Kristoffersen.

– Maxus EV80 er utstyrt med et 56 kilowatts batteri, noe som er større enn mange andre elvarebiler. På tester har den fått en rekkevidde på 192  kilometer, men med last og passasjerer vil den kunne kjøre nærmere 18 mil. Den er som skapt for håndverkeren som tenker grønn linje.

Varebil kjørende på vei«LANGKJØRING»: Rekkevidden på Maxus EV80 er på over 180 kilometer. Lettlastet er den testet opp mot 200 kilometer.

Økonomisk fornuftig

I tillegg til åpenbare fordeler som kutt i drivstoffutgifter, moms og avgifter finnes det flere kostnadsreduserende elementer med en elvarebil. Kristoffersen forteller at man får lave eller ingen utgifter på bompasseringer, men også gratis parkering i enkelte områder. Behovet for å fornye slitedeler som clutch eller girkasse er ikke-eksisterende. Alle kroner spart vil resultere i en høy besparelse, og lave totale eierkostnader, forteller han.

– Maxus har alle elbilfordelene som gir langsiktig økonomisk gevinst. Dette til en svært gunstig varebil for tømreren, malermesteren og liknende yrker i bynære strøk, sier Kristoffersen.

For enkelte kan en elvarebil være en større investering, og derfor tilbyr blant andre Enova støtte til innkjøp av nullutslippskjøretøy. Støtteprogrammet er til for de som ønsker å redusere klimagassutslipp fra transport. Du kan lese mer om dette her. Enkelte kommuner har også liknende støtteordninger.

Varebil sett forfraSTOR, MEN LITEN: Maxus karakteriseres som en byvarebil. I førersetet har man god oversikt og sitter høyt.

Stor, men smidig

– Denne bilen skal være din arbeidsplass. Den gir deg god komfort og oversiktlighet, gjennom gode seter, speil og et stort ryggekamera. Håndtering av en varebil på byggeplasser eller langs trange gater kan være en utfordring, og utformingen av EV80 er som skapt for nettopp dette. Bilen er stor, men samtidlig lett å manøvrere i trange gater, sier Kristoffersen.

Maxus har tre seter og god plass foran, og en 10 tommer stor skjerm i dashbordet.

Skjermen er enkel å betjene, kan kobles til mobilen for navigering, radio og musikk, og gir deg et stort ryggekamera når man setter bilen i revers. På de smaleste bygatene og parkeringsplassene er dette svært behjelpelig.

Varebil bakfra med dørene åpneNYTTELAST PÅ 950 KILO: Dørene bak kan vendes helt rundt og man får plass til en europall mellom hjulbuene. 

Ubegrenset tilgang

Med en elektrisk varebil får man langt lavere drivstoffkostnader og mange vil få store besparelser gjennom fritak fra bompenger og andre elbilfordeler. På enkelte modeller er det også noe ventetid, alt fra noen måneder og opp til et halvår. Dette er ikke en problemstilling om du vurderer en Maxus.

– Vi kan få så mange biler vi vil, så raskt vi vil. Jeg vil si at tilgjengeligheten hos oss er ubegrenset, sier Kristoffersen.

Elvarebilen kommer i to varianter: en innvendig høyde på 171 cm og 191,7 centimeter, med innvendig lengde på 3.30 meter for begge modeller. Varerommet kommer i to størrelser på henholdsvis 10.2 m3 og 11.5 m3. I Norge er det ettermontert LED-lys og kledning i lasterommet.

 Ryggekamera-visning på varebilSTOR SKJERM: Ryggekamera er stort og oversiktlig, ypperlig for å manøvrere varebilen i byen.

Skreddersydde løsninger

Kristoffersen forteller at de også kan skreddersy løsninger for kunder. Det er mulig med tilpasninger for elektrikere eller snekkere, men også en egen chassismodell.

– På dette chassiset kan vi blant annet bygge en planbil. Planet er 344 x 205 centimeter stort, med 40 centimeter høye lemmer. Her får du plass til det du trenger!

Og om du skal dra med deg litt ekstra er det også mulig å få Maxus med hengerfeste.

– Vi er en av få elektriske varebiler som tilbyr hengerløsning. Maxus kan ha en hengervekt på 1.250 kilo. Den kan også bygges som en ni-seter for de som jobber med persontransport.

Maxus EV80 er til salgs i Norge fra februar 2019. Prisene starter på 499.900 kroner.  Les mer om Maxus EV80 her.

FAKTA om Maxus EV80

  • Pris: Fra 499.900 kroner til 549.900 kroner.

  • Elektrisk varebil produsert av kinesiske SAIC

  • Kassebil i to varianter (to høyder: H2 og H3), samt chassis

  • Rekkevidde opp mot 200 kilometer

  • Lengde: 5,7 meter

  • Bredde: 2 meter

  • Lastevolum: 10,2 og 11.5 m3, samt chassis med påbygg

  • Antall seter: 3

  • Batteri: 56 kWh

Førerplass i varebil

Førerplass i varebilCOCKPIT: Maxus har tre seter og godt med plass i førersetet. Skjermen er enkel å manøvrere med både navigasjon, radio eller musikk.