Bilfly på utstilling
FLYING DUTCHMAN: Her er flybilen fra nederlandske PAL-V som ble vist fram på årets Genève-utstilling. Foto: Peter Raaum
Viser fram ny flybil:

Se opp for flyvende dekk!

Vi har hørt om luft i dekkene, men sjelden om dekk i lufta. Denne konstruksjonen fra dekkprodusenten Goodyear er også en propell. Kanskje ikke så ueffent når bilbransjen nå viser fram flygende biler?

Del denne artikkelen

Nederlandske PAL-V har vist fram flygende bil-konsepter på flere bilutstillinger, senest i Genève sist uke.

Planen er å ha en bil som kan lanseres for salg i løpet av 2019. Bilen skal ha plass til to personer, rekkevidde på snaut 500 km under ideelle forhold, og trenger etter sigende bare 30 meter rullebane for å lande.

Toppfarten er 160 km/t.

PAL-V er bare én av mange produsenter som er kommet langt med utviklingen av slike biler.

Og nå kommer det dekk som matcher.

Les også: Bytter ut lappen med appen

Skal bidra

Goodyear tror dette kan bidra til å løse mange av framtidens transportutfordringer.

– Når teknologiselskapene nå ser opp for å finne svar på utfordringene innen urban transport og trafikkaos, førte arbeidet vårt med avanserte dekkstrukturer og -materialer til å forestille oss et hjul som kunne fungere både som et vanlig dekk på veien og som et fremdriftssystem i luften, sier Chris Helsel, teknologisjef hos Goodyear.

Konseptet har fått det logiske navnet Aero. Det vil fungere som fire dekk med et integrert drivsystem når det står i tradisjonell vertikal stilling, og som fire propeller som gir oppdrift når de kommer i horisontal posisjon.

Les også: Nå blir det EB-skilter på elbilene

Nærbilde av dekkDOBBELTDEKKER: Begrepet finnes fra før innenfor flyindustrien, men får nå en ny betydning – forutsatt at du er litt slumsete med substantiv-bøyningen: Framtidsdekket til Goodyear fungerer både som dekk og propell.

Sømløst

I teorien skal du da kunne bevege seg sømløst fra veien til luften.

Eikene gir støtte til å bære vekten av bilen og fungerer som vifteblader som gir oppdrift når dekket vippes opp.

Systemet vil naturligvis kunne kommunisere med andre biler og analysere infrastrukturen – og deretter vurdere om bilen bør kjøre eller fly.

Selv om AERO er et konseptdesign, er deler av teknologien, blant annet intelligente dekkfunksjoner, under utvikling i dag.

– Goodyears konsepter er utviklet for å utløse debatt om dekk- og transportteknologier for et nytt mobilitetsøkosystem, sier Helsel.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?